• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Rusijos gamintojų technika Dakaro ralyje dažniausiai siejama su milžiniškais, beprotišku greičiu skriejančiais „Kamaz“ sunkvežimiais. Jungtinės „Kamaz“ komandos pilotų pajėgos ne tik padėjo užsitikrinti dominuojančią poziciją sunkvežimių lygoje, bet ir visam pasauliui įrodė, kad Rusijoje sukonstruotos mašinos nėra skirtos vien tik cirko artistams.

7

Rusijos gamintojų technika Dakaro ralyje dažniausiai siejama su milžiniškais, beprotišku greičiu skriejančiais „Kamaz“ sunkvežimiais. Jungtinės „Kamaz“ komandos pilotų pajėgos ne tik padėjo užsitikrinti dominuojančią poziciją sunkvežimių lygoje, bet ir visam pasauliui įrodė, kad Rusijoje sukonstruotos mašinos nėra skirtos vien tik cirko artistams.

REKLAMA

Vis dėlto, įjungus laiko mašiną ir sugrįžus į pavojingąjį, tikrąjį Dakaro ralį, organizuotą, pavyzdžiui, aštuntajame dešimtmetyje, galutinėje rezultatų suvestinėje pamatytume keletą netikėtų dalyvių.

Štai 1979-aisiais surengtame Dakaro ralyje startavo net penki ekipažai, sudėtingą maratoną nusprendę įveikti su „Lada Niva“ visureigiais.

Savo jėgomis

Visi ekipažo nariai didžiavosi, kad lenktynėms paruoštus „Lada Niva“ visureigius įsigijo už savo lėšas, tikėdami, jog sovietinio automobilio paprastumas gali būti reikšmingas pranašumas tokiose sudėtingose varžybose.

REKLAMA
REKLAMA

Kadangi visų penkių ekipažų biudžetas nebuvo didelis, Dakarui paruoštos mašinos mažai kuo skyrėsi nuo tų, kurios važinėdavo bendro naudojimo keliais. Ekipažo nariai papildomai sumontavo saugos lankus, didesnį degalų baką, papildomą dugno apsaugą ir sustiprintas pakabos dalis. Tuo tarpu po variklio gaubtu slypėjo standartinis „Lada“ variklis.

REKLAMA

Žinoma, ne visos „Niva“ pasiekė finišą – iš penkių ekipažų tik du sugebėjo atvykti į Senegalo sostinę Dakarą. Vienas jų bendroje įskaitoje užėmė 28-ą vietą, o kitas – 42-ą. Tačiau tai buvo tik pradžia.

1981-aisiais Jean-Claude'o Briavoine'o vairuojama „Lada Niva“ automobilių įskaitoje finišavo 3-ioje vietoje, o 1982 metais – 2-oje pozicijoje. Tokį patį rezultatą 1983 metais pakartojo André Trossatas.

REKLAMA
REKLAMA

„Lada Niva“ pasirodymas Afrikos dykumose buvo neeilinis įvykis. Ypač šio sporto veteranams, kurie apie rusiškus automobilius praktiškai nieko nežinojo. Tuo tarpu didžiausias „Lada“ automobilių importuotojas Prancūzijoje „Lada Poch“ ir jos vadovas Jacques'as Pochas nusprendė imtis švietėjiškos misijos.

Dakaro ralis ir „Lada Niva“, jo nuomone, buvo kone ideali kombinacija. Sudėtingos ištvermės varžybos tapo puikia proga paneigti visuomenėje vyraujančius stereotipus ir parodyti, koks „Niva“ yra tvirtas ir patikimas automobilis.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Į pagalbą – inžinerijos meistrai iš Prancūzijos

Sėkmingą „Lada“ visureigių žygį stebėję šios markės vadovai Rusijoje, jausdami, jog Sovietų Sąjunga ateityje galbūt nesuteiks galimybių sukurti pilnavertį Dakaro ralio monstrą, devintojo dešimtmečio pabaigoje ryžosi imtis veiksmų. Neaišku kaip ir iš kur, „AvtoVAZ“ skyrė reikšmingą sumą projektui, kurį šiandien galime vadinti „Lada Samara T3“ vardu.

REKLAMA

Automobilio koncepcija buvo artima „Peugeot 405 T16“ – automobiliui, dominavusiam Dakaro ralyje ir kitose varžybose, kur reikėjo demonstruoti inžinerinę kompetenciją. Pasitelkus „Lada Poch“ ryšius, rusų automobilis greitai sulaukė rimtų partnerių. „Oreca“ pagamino kėbulo dalis, o „SERA“ sukūrė vamzdinę rėmo konstrukciją.

Dar vienas svarbus žingsnis buvo susijęs su „Porsche“. Dėl glaudžių „Lada“ ir „Porsche“ santykių projektas gavo 3,6 litro, 6 cilindrų atmosferinį variklį iš „Porsche 911“ ir pavarų dėžę iš „Carrera 4“.

REKLAMA

Sutrukdyti planai

Automobilių sportą visuomet lydi įvairiausi skandalai, ir 1990-ųjų Dakaro ralis nebuvo išimtis. Didžiausią pyktį tuomet sukėlė netikėtas ralio taisyklių pakeitimas, leidęs maratone dalyvauti automobiliams su turbokompresoriniais varikliais.

Tai, savaime suprantama, smarkiai supykdė „Lada“ komandą, kuri kaltino prancūzus sabotažu. Jų įniršį didino ir tai, kad „Lada“ tiesiog neturėjo lėšų, kad galėtų „Porsche“ variklį pritaikyti darbui su turbokompresoriumi.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Vis dėlto, nepaisant didžiulio pykčio, „Lada Samara T3“ vis tiek startavo 1990-ųjų Dakare. Patrick'o Tambay vairuojamas automobilis nesugebėjo pasiekti Afrikos žemyno, o Jérôme Rivière ir Jacky Ickx finišavo atitinkamai 7-oje ir 11-oje vietose.

Praėjus metams, „Lada Samara T3“ parodė gerokai solidesnį rezultatą. Hubertas Auriolis finišavo 5-oje pozicijoje, įrodydamas, kad į automobilį įdėtos pastangos nenukeliavo perniek.

REKLAMA

Šį pasiekimą greitai užgožė Sovietų Sąjungos žlugimas, kuris išlaisvino Rytų Europą nuo sovietinės kontrolės. Tuo tarpu Dakaro raliui paruošta „Lada Samara T3“ sugrįžo į savo gimtinę, kur buvo eksponuojama kaip puikus rusų inžinerijos pavyzdys, nors didžiąją dalį šio automobilio kūrimo darbų atliko specialistai iš vakarų.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sausio 17 d. Geriausiai iš lietuvių Dakare pasirodęs motociklininkas Nerimantas Jucius: „Esu TOP-30 geriausių pasaulyje“
Sausio 17 d. Po „Dakar Classic“ lenktynių – lietuvių ekipažo euforija: „Laimėjome viską“
Sausio 17 d. Dakaro mohikanas Gelažninkas neketina sustoti net ir po patirtų sunkumų: „Matau, kad dar galiu važiuoti“
Sausio 17 d. Rokui Basiuškai po finišo įstrigo Antano Juknevičiaus žodžiai: jaunas lenktynininkas liko sujaudintas
Sausio 16 d. Nuovargį jaučiantis Arūnas Gelažninkas: „Kaip grybas važiavau“
Sausio 16 d. „Dakar Classic“ dalyvaujantys lietuviai džiaugiasi neišsipildžiusiu organizatorių pažadu: „Šiandien turėjome įveikti 50 kilometru“
Sausio 16 d. 150 kilometrų per kopas nuvažiavęs Nerimantas Jucius: „Vieną kartą nusiridenau“
Sausio 16 d. „Empty Quarter“ įveikęs Mykolas Paulavičius: „Jaučiausi kaip orkaitėje“
Sausio 16 d. Sudėtingų kopų etapą baigęs Rokas Baciuška džiaugėsi: „Nebuvo lengva, bet neįklimpom ir nepaklydom“
Sausio 15 d. Asmeninį rekordą Dakare pasiekęs Arūnas Gelažninkas: „Tik rankos šiandien visą dieną labai tirpo“
Sausio 15 d. Su nematyto dydžio kopomis kovojęs Baciuška: „Per tokias dideles tikrai nesu važiavęs“
Sausio 14 d. Trejetuke finišavęs Vaidotas Žala: „Nusprendėme – arba laimime, arba nieko nepralošime“
Sausio 14 d. Tragišką dieną išgyvenęs Arūnas Gelažninkas: „Stojau, parėkiau, kritau ne kartą, apsibalnojau“
Sausio 14 d. Vaidotas Jurkevičius apie iššūkių kupiną dieną Dakare: „Trys likusios dienos bus tikras išbandymas
Sausio 14 d. Asmeninį rezultatą pagerinęs Nerimantas Jucius: „Mačiau trasoje daug kritusių sportininkų“
Sausio 14 d. Penketuke finišavęs Rokas Baciuška: „Viskas liuks
Sausio 13 d. „Dakar Classic“ dalyvaujantys lietuviai susidūrė su navigavimo iššūkiais: „Ne mes vieni bambukai buvom“
Sausio 13 d. Modestas Siliūnas: „Absurdas taip tris kartus išsitiesti“
Sausio 13 d. Kolegą į priekį praleidęs Vaidotas Žala: „Parazitų parazitas“
Sausio 13 d. Geriausią asmeninį rezultatą pasiekęs Jurkevičius: „Sunku patikėti“
Sausio 13 d. Į dešimtuką patekęs Rokas Baciuška: „Galvojau šiandien dulkių negausim“
Sausio 13 d. Mykolas Paulavičius Dakare išbandė oro pagalvę: „Pakilau į orą kaip kosmonautas“
Sausio 12 d. Geriausią rezultatą „Hoto Factory Racing“ demonstruojantis Gelažninkas: „Pavyko be didesnių nuotykių suvažiuoti“
Sausio 12 d. Su skaudančiais riešais Dakaro etapą baigęs Mykolas Paulavičius: „Gale buvo visiška tarka“
Sausio 12 d. Antras finišavęs Žala: „Palyginus su tuo ką turėjome prieš tris dienas – šiandien gėlytės“
Sausio 12 d. Ekstromo priekinį stiklą sudaužęs Baciuška: „Nereikėjo būti šalia šiknos“
Sausio 11 d. Ilga diena ir kritimais stebėjęsis Modestas Siliūnas: „Gal per daug atsipalaidavo visi“
Sausio 11 d. Su nesklandumais be problemų susitvarkęs Nerimantas Jucius: „Gavau gerą pamoką"
Sausio 11 d. Pirmasis iš lietuvių finišą pasiekęs Gelažninkas: „Labai pavargo rankos"
Sausio 11 d. Savo pažado laikęsis Baciuška liko patenkintas finišu: „Rytoj bus labai gerai startuoti priekyje"
Sausio 10 d. Benediktas Vanagas traukiasi iš Dakaro ralio
Sausio 9 d. Mykolas Paulavičius: „Šiandien Dakare mačiau technikos kapinyną“
Sausio 9 d. Gintas Petrus apie galimai nesąžiningą konkurentų elgesį: „Dakaro matematika. 2+2=60“
Sausio 9 d. Su aplamdytu automobiliu važiuojantis Vladas Jurkevičius: „Norime nuvažiuoti iki finišo“
Sausio 9 d. Maratono pabaigoje nuo motociklo kritęs Modestas Siliūnas: „Šiandien trasoje – velniškas greitis“
Sausio 9 d. Arūnas Gelažninkas baigė pragarišką maratono etapą: iš lietuvių finišą pasiekė pirmasis
Sausio 9 d. Maratono finišą pasiekęs Nerimantas Jucius: „Jaučiuosi išsunktas“
Sausio 8 d. Finišą pasiekęs Modestas Siliūnas neslėpė nusivylimo dėl trasos sudėtingumo.
Sausio 8 d. Sudėtingą maratono etapą įveikęs Arūnas Gelažninkas: „Džiaugiuosi, kad pavyko pasiekti finišą“
Sausio 8 d. Su sugedusia pavarų dėže dieną baigęs Rokas Baciuška: „Šiandien buvo išgyvenimo diena“
Sausio 7 d. Dienos įspūdžiais pasidalinęs Arūnas Gelažninkas: „Ketvirtas kilometras, o aš – jau pasiklydęs“
Sausio 7 d. Vaidotas Žala: „Šiandien padangų valdymo diena“
Sausio 7 d. Trečio Dakaro ralio etapo finišą pasiekę Karolis Raišys ir Ignas Daunoravičius: „Miegam mažai, jaučiame nuovargį“
Sausio 6 d. Rokas Baciuška papasakojo apie dviejų dienų išgyvenimus Dakare
Sausio 6 d. Dviejų dienų iššūkį įveikęs Arūnas Gelažninkas: „Jaučiuosi žiauriai pavargęs“
Sausio 4 d. Pirmo etapo finišą pasiekęs Mykolas Paulavičius: „Tokius ruožus važiuoti galėčiau kasdien“
Sausio 3 d. Vienintelis lietuvių ekipažas „Dakar Classic“ įskaitoje įveikė prologą
Sausio 2 d. Pirmieji Dakaro kilometrai: A. Gelažninkui skersai kelio stojo dulkės
Sausio 2 d. Rokas Baciuška 2025 metų Dakaro ralį pradėjo užtikrintu rezultatu prologe
Sausio 2 d. Benediktas Vanagas po Dakaro prologo: „Labai knietėjo būti žaibu“
Sausio 2 d. Mykolas Paulavičius apie prologą: „Pradžioje buvo jaudulio“
Sausio 2 d. Starto prologe laukiantys Raišys ir Daunoravičius susidūrė su pirmomis problemomis
Sausio 1 d. Bandymų metu Rokas Baciuška apgadino lenktynėms ruoštą „Toyota Hilux“: „Ką tik buvo naujas automobilis“
Sausio 1 d. Benediktas Vanagas: „Turime dar pusantros paros nugludinti smulkmenas“
Gruodžio 23 d. Šturmano darbo užkulisius atskleidęs Aisvydas Paliukėnas: „Mūsų laukia sunkus išbandymas“
Gruodžio 23 d. Naują lapą verčiantis Rokas Baciuška: „Su bagiu jau įrodėm viską“
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų