Daugėja pokyčių
Komercinio transporto rinkoje svarbiausios yra darbinės automobilių savybės, tokios kaip krovinių skyriaus talpa, kraulumas, taip pat – automobilio pirkimo kaina bei eksploatacijos kaštai naudojimo laikotarpiu. Jeigu tai ne keleivinis transportas, vairuotojo ir jo pagalbininko komfortas eina tik po to. Dėl to į komercinį transportą moderniausios technologijos diegiamos vėliausiai. Analogiškai sprendimai priimami ir renkantis pavarų dėžės tipą.
Mažesnių furgonų ar keleivinio transporto modelių su automatinėmis pavarų dėžėmis dar buvo galima aptikti, tačiau dideliuose furgonuose šio sprendimo reikėjo ieškoti su žiburiu. Nors vienas kitas gamintojas jas ir siūlė, furgonų su automatinėmis transmisijomis pardavimo mastas buvo beveik niekinis. Automatinė pavarų dėžė kainuoja brangiau už mechaninę, komercinį transportą vairuoja profesionalai, tad jie gali puikiai susitvarkyti ir su mechanine transmisija.
Tačiau dabar rinka keičiasi. Kone kiekvienas komercinių automobilių gamintojas visuose savo gamos modeliuose montuoja ir automatines pavarų dėžes. „Ford Transit“, „Mercedes-Benz Sprinter“, „Volkswagen Crafter“ – visus šiuos didžiuosius furgonus galima įsigyti ir su automatinėmis transmisijomis. Gamintojai netgi imasi inovacijų, kad pasiūlytų technologiškai pažangesnių produktų.
Štai „Peugeot“ į didžiausią savo „Boxer“ furgoną ėmė montuoti naują 8 laipsnių automatinę pavarų dėžę, suporuotą su galingesniais 140 arba 180 AG 2,2 litro „BlueHDi“ varikliais. Patvarumu pasižyminti automatinė transmisija gamintojui leido padidinti variklių sukimo momentą.
Štai mechaninę dėžę turintis „Boxer“ su 140 AG varikliu išvysto 350 Nm, o automatinę – 380 Nm. 180 AG variklis su automatine pavarų dėže pasižymi didžiausiu sukimo momentu klasėje, net 450 Nm. Naujoji transmisija turi kompiuterį, kuris pritaiko pavarų keitimo strategiją prie važiavimo sąlygų, kad tiek tuščias, tiek pakrautas automobilis važiuotų sklandžiai ir ekonomiškai.
Ant perdarymui skirto „Boxer“ su automatine pavarų dėže rėmo dabar galima montuoti sunkesnius kėbulus: bendrą automobilio svorį leidžiama išauginti iki 5 tonų, o tai naudinga, pavyzdžiui, tokius modelius kaip bazę naudojantiems kemperių gamintojams.
Viskas dėl vairuotojų
Anksčiau apie tokias naujoves šioje komercinių automobilių kategorijoje buvo galima tik pasvajoti. Kas lėmė automatinių pavarų dėžių išpopuliarėjimą? Specialistai sako, kad prie to prisideda naujoji vairuotojų karta.
„Verslas, aišku, žiūri į ekonominę logiką, tad rinkdamasis transporto priemonę pirmiausia kreipia dėmesį į eksploatacinius dalykus, įskaitant tiesiogines ir netiesiogines išlaidas, tai yra įsigijimo ir likutinę vertę. Bet renkantis tie kriterijai jau tampa nebe vieninteliai, nes įmonės jau atsižvelgia ir į tai, ar automobilis atitiks vairuotojų poreikius. Viena, kai vairuotojas važinėja tolimais maršrutais, kita – kai malasi po miestą. Tuomet automatinė pavarų dėžė tikrai tampa prioritetu kalbant apie vairuotojo darbo patogumą“, – paaiškina „Lietuvos metų komercinio automobilio“ rinkimų komisijos narys, UAB „Ad Rem Transport“ direktorius Antanas Šimelis.
Nemenko komercinio transporto parko valdytojas teigia, jog rinkoje trūksta gerų vairuotojų. Tai reiškia, kad verslas turi kovoti dėl darbuotojų ir jiems siūlyti geresnes sąlygas, o į tai įeina ir patogesni, saugesni, lengviau valdomi, komfortiškesni automobiliai. Neužginčijama tiesa – vairuoti automobilį su automatine transmisija gerokai patogiau nei su mechanine.
Yra ir dar vienas kabliukas, dėl ko savo komercinių furgonų parkus atsinaujinančios įmonės vis pasižiūri į modelius su automatinėmis transmisijomis: vis mažėja vairuotojų, galinčių valdyti transporto priemones su mechanine pavarų dėže.
„Dar vienas įdomus dalykas: vis mažiau vairuotojų gauna vairuotojo pažymėjimus, leidžiančius vairuoti automobilį su mechanine pavarų dėže. O prekių pristatymo versle, kur naudojamas lengvasis komercinis transportas, dirba labai daug jaunų kurjerių, todėl pats gyvenimas verčia įsigyti automobilius su automatine pavarų dėže“, – pastebi ekspertas.
„Regitros“ duomenimis, paskutiniais metais vairuotojo pažymėjimą, leidžiantį vairuoti automobilį tik su automatine pavarų dėže, gavo 16 proc. vairuotojų. Tačiau šie skaičiai sparčiai kinta. Štai 2024 metų trečiąjį ketvirtį tokių vairuotojų buvo jau 20 proc.
„AM Plius“ vairavimo mokyklos vadovas Artūras Pakėnas sako, kad regionuose vis dar įprasta mokytis vairuoti automobilį su mechanine pavarų dėže, tuo tarpu sostinėje santykis tarp jaunų vairuotojų, kurie mokosi vairuoti automobilius su automatine pavarų dėže ir mechanine, smarkiai didėja pastarosios nenaudai.
„Mes pardavėme mokomuosius automobilius su mechaninėmis pavarų dėžėmis, nes pastebėjome, kad jie stovi. Turiu mokykloje dar du tokius automobilius, bet bendrasis jų apkrovimas mažėja, daugiausiai dirbame su automatinėmis pavarų dėžėmis“, – sako A. Pakėnas.
Ar tikrai „automatai“ žymiai brangesni?
Aišku, didžiausias stabdys įmonėms ieškoti automobilio su automatine pavarų dėže yra pinigai. Modeliai su automatine transmisija kainuoja brangiau. Kiek? Štai paklausiausių modelių kainos.
Bazinio „Ford Transit“ kaina prasideda nuo 34 tūkst. eurų už versiją su 130 AG dyzeliniu varikliu. Norint automatinės pavarų dėžės, reikės rinktis ir aukštesnę „Trend“ komplektaciją, ir galingiausią 165 AG dyzelinį variklį. Taigi pigiausias „Transit“ su automatine transmisija atsieis 39 tūkst. eurų.
„Peugeot Boxer“ bazinė L2H2 versija kainuoja nuo 33 tūkst. eurų, ji turi 120 AG variklį, suporuotą su 6 pavarų mechanine transmisija. O modelis su modernia 8 laipsnių automatine pavarų dėže ir 140 AG varikliu kainuoja 39 tūkst. eurų. „Peugeot Boxer“ modelyje taip pat montuojamas galingas 180 AG „BlueHDi“ agregatas, jis su „automatu“ kainuoja 40 700 eurų.
Transporto priemonės su automatine transmisija iš tiesų yra brangesnės už modelius su mechanine pavarų dėže, tačiau jų kainos negalime lyginti su bazinių modelių, nes su automatine transmisija siūlomi tik galingesni varikliai ir dažnu atveju – aukštesnės komplektacijos versijos. Pavyzdžiui, 140 AG dyzelinį variklį ir mechaninę pavarų dėžę turintis furgonas „Peugeot“ kainuoja 36 100 eurų. Taigi kainų skirtumas ne toks jau didelis, viso labo 2900, o tai – mažiau nei 10 proc. bendros kainos.
„Iš kitos pusės, automobilių su automatine pavarų dėže likutinė vertė taip pat didesnė, taigi, žiūrint į ilgalaikę perspektyvą, kai automobiliai perkami bent 5-iems metams, kainos skirtumas nebėra kritinis. Galiausiai populiarėja veiklos nuoma, lizingas, kur yra skaičiuojami mėnesio kaštai, taigi išsidalinus vertę matyti, kad modeliai su automatine pavarų dėže ne kažin kiek ir brangesni“, – besikeičiančius kainos skaičiavimo įpročius nupasakoja A. Šimelis.
Taip pat verta paminėti, kad komerciniai ir darbo automobiliai su automatinėmis pavarų dėžėmis yra saugesni. Vairuotojams valdyti transporto priemonę lengviau, taigi jie patiria mažiau nuovargio ir gali būti ilgiau sutelkę dėmesį į kelią. Be to, su automatine transmisija mažėja tikimybė patirti neplanuotas remonto išlaidas, nes mažiau patyrę ar agresyvesni vairuotojai anksčiau laiko gali sudėvėti mechaninių pavarų dėžių sankabas, kitus mechanizmus.