Politikas Vydūnas Sadauskas socialiniame tinkle paviešino informaciją, kurioje teigiama, kad Ekonomikos ir finansų komitete savivaldybės administracija pristatė naujūs siūlymus dėl mokesčių didinimo už automobilių stovėjimą.
„Toks jausmas, kad užsimota gerai pakratyti vairuotojų kišenes už automobilių statymą.
Pavyzdžiui, mėlynojoje zonoje vietinę rinkliavą siūloma didinti nuo 2,5 euro iki 5 euro už vieną valandą.
Raudonojoje nuo 1,5 euro iki 3 euro. Brangtų praktiškai viskas, net metiniai stovėjimo leidimai. Kai kur brangimas siūlomas kartais. Net Monake galima būtų automobilį statyti pigiau“, – rašė politikas.
Siūlymą vadina nesuprantamu dalyku
Pasak politiko, dalis Vilniaus miesto savivaldybės atstovų tokiu būdu siekia skatinti vairuotojus persėsti į viešąjį transportą.
„Tačiau Vilnius, skirtingai nei kiti miestai (su kuriais lyginta esama Vilniaus parkavimo rinkliava) turi puikiai išvystytas alternatyvas (ar tai būtų metro, tramvajus ar nemokamas viešasis transportas ir t.t.).
Todėl toks iš esmės drastiškas rinkliavos didinimas yra visiškai nesuprantamas. Yra kur kas daugiau alternatyvų, nei tik didinti mokestį. Pavyzdžiui, zonavimo peržiūrėjimas, parkavimo vietų plėtimas, privatus parkavimo tinklas, viešo transporto patogumo didinimas ir t.t.
Tikiuosi, kad taryboje tokie siūlymai nebus priimti“, – sakė jis.
Socialiniame tinkle paviešintame dokumente taip pat matyti, kad rinkliava didėtų ir geltonoje zonoje automobilius statantiems vairuotojams - nuo 0,60 euro iki 1,2 euro už valandą. Tuo metu žalioje zonoje vairuotojai mokėtų ne 0,3 euro, bet 0,6 euro už valandą.
Pokyčiai brendo jau ilgai
Naujienų portalui tv3.lt Vilniaus miesto savivaldybės atstovas Gabrielius Grubinskas teigė, kad pokyčiai dėl rinkliavos už automobilių stovėjimą mieste brendo jau kurį laiką.
„Pirmiausia, Vilniaus savivaldybės taryba yra patvirtinusi Darnaus judumo planą. Jame keliamas ambicingas tikslas – siekti, kad 2030 metais kelionės automobiliais, viešuoju transportu ir pėsčiomis sudarytų maždaug lygias dalis. Šiuo metu pėsčiomis ir viešuoju transportu kelionės sudaro po maždaug ketvirtadalį visų kelionių mieste, o automobiliu vyksta kas antra gyventojų kelionė. Taigi nepaisant sparčiai tobulinamos pėsčiųjų ir dviračių takų infrastruktūros ir didinamo viešojo transporto patrauklumo, automobilis vilniečiams, renkantis keliavimo būdą mieste, išlieka pasirinkimu numeris vienas“, – kalbėjo savivaldybės atstovas.
Be to, savivaldybės atstovo pastebėjimu, smarkiai kitus kelionių būdus lenkiantis kelionių automobiliu skaičius lemia itin didelį poreikį automobilių stovėjimo vietoms, ypač centrinėje miesto dalyje.
„Didelėje dalyje šiuo metu apmokestintų parkavimo vietų užimtumas siekia 85 proc. ir daugiau, vairuotojams tenka sukti ratus aplink norimas, bet nuolat užimtas stovėjimo vietas, dėl to didėja tarša, kyla papildomos spūstys piko metu. Esamas rinkliavos dydis nepadeda spręsti šios problemos – žaliosios ir geltonosios zonų tarifai nebuvo peržiūrėti ir keisti nuo 2005 metų, o mėlynosios ir raudonosios – nuo 2017 metų. Taigi iš esmės esami mokesčiai už parkavimą nebeatitinka realios ekonominės situacijos ir nemažina stovėjimo vietų užimtumo“, – kalbėjo G. Grubinskas.
Gyventojams savivaldybės atstovas taip pat primena, kad siūlymų, kurių pateikimas tarybai buvo atidėtas, tikslas reguliuoti transporto priemonių srautus dažno gyventojų susibūrimo vietose, skatinti rinktis alternatyvius transporto būdus, gerinti gyvenamosios aplinkos kokybę, mažinant taršą, geriau valdyti transporto srautus.
„Pokyčiai iš esmės nukreipti į tris aspektus: kainų peržiūrėjimą, rinkliavos zonų ribų keitimą ir laiko, kuomet taikomas mokestis už stovėjimą, koregavimą. Jei siūlymai būtų patvirtinti, mėlynosios zonos ribos sumažėtų, o mokestis joje būtų taikomas visą parą, raudonosios zonos ribos būtų išplėstos, joje rinkliavos taikymo laikas nesikeistų, taip pat koreguotųsi geltonosios ir žaliosios zonų ribos, bet mokestis jose būtų taikomas tik darbo dienomis.
Bendra apmokestinta miesto teritorija nesikeistų, taip pat išnyktų rinkliavos dydžio netolygumai, kai, pavyzdžiui, vienoje gatvės pusėje yra mėlynoji zona, o kitoje – geltonoji. Brangiausioje – mėlynojoje – zonoje rinkliavos dydis būtų toks pat, koks jau kurį laiką taikomas Rygoje“, – paaiškino G. Grubinskas.
Pašnekovo teigimu, po klausimo aptarimo komitetuose nuspręsta tęsti diskusijas kituose komitetų posėdžiuose ir sprendimo projekto kitos savaitės tarybos posėdžiui neteikti.