Socialiniame tinkle tokia nemalonia istorija pasidalinęs žmogus neslėpė, kad yra šoke. Anot jo, dėl tokio menkniekio gauti 300 eurų baudą ir dar netekti teisių yra „neadekvatus košmaras“.
Vis tik specialistų nuomonė – kitokia. Jie pabrėžė, kad automobilio su didesniu svoriu valdymas, dėl ko buvo nubaustas šios istorijos vairuotojas, skiriasi. Ir dėl to gali įvykti ir rimtų incidentų.
Tokia nuobauda, anot jų, yra būdas atgrasyti vairuotojus to nebekartoti. Kadangi, jei bauda bus per maža, kelių eismo dalyvių ji neišgąsdins.
Pataria niekad niekam nepadėti
Žinomas Lietuvos aktorius, režisierius ir TV laidų vedėjas Andrius Žiurauskas socialiniame tinkle „Facebook“ pasidalino itin nemalonia situacija, pradžioje nurodydamas: „Nedaryk niekam gero“.
Jis papasakojo, kad naujam spektakliui reikia sunkaus mašininio keltuvo, tad iškart žinojo, jog reikės nedidelio, dviejų ašių traliuko.
A. Žiurauskas klausė, ar kas nors iš žmonių turi automobilį su kabliu. Jo teigimu, labai greitai atsirado „gerasis žmogus“.
Jie kartu nuvyko į priekabų nuomą, aktorius nurodė „gerajam žmogui“ adresą ir išvažiavo.
„Po 10 minučių – skambutis: turim problemą. Aš jau įkvėpiau, na, kas dar... O gerasis žmogus sako – sustabdė mane policija, šitam traliukui reikia ne B, o E kategorijos. <...> Galvoju, kaip nesmagu <...>.
Atvažiuoju – reidas. <...> Atbėgu prie pareigūno, sakau: pareigūne, žmogus man padeda, sutiko iš geros valios, iki vakaro tik per „Facebook“ pažįstami buvom... nesusipratimas... nežinojau... labai nebauskite!“ – socialiniame tinkle rašė vyriškis.
Anot jo, pareigūnas buvo tikrai fainas ir kultūringas žmogus. „Deja, kitaip negalima – jau ir protokolą surašiau“, – anot A. Žiurausko, nurodė policininkas.
Jis suprato, kad teks dengti pagelbėjusiam žmogui žalą ir paklausė pareigūno, kiek tai atsieis.
Vis tik policininkas apgailestaudamas nurodė, kad pinigai – tai niekis. Minimum – 300 eurų ir dar teises atims mažiausiai pusei metų.
„Va tada man net rankos nutirpo. Nesugalvojau, ką pasakyti gerajam žmogui. <...> Tai yra kažkoks neadekvatus košmaras-įstatymas-tragedija. Atsakykite: ar tikrai, kad pavairavai priekabą – 300 eurų? Ir dar minimum pusei metų – ate teisės? Aš šoke!
Ir tas žmogus – nekaltas! Ir tas pareigūnas – nekaltas! Ir aš – nekaltas! Bet žmogus, kuris norėjo kitam padėti, neteks teisių. Būkit geri, parodykit man tą mulkį, kuris sugalvojo tokią bausmę už tokį prasižengimą! Išvada – nepadėkite niekam niekada! Už gerą neatsimoka niekas! O iniciatyva – baudžiama!“ – rašė A. Žiurauskas.
Jis pabrėžė, kad, nepaisant susiklosčiusios situacijos, pareigūnai elgėsi labai mandagiai ir korektiškai: „Ir patys apgailestavo dėl tokios situacijos.“
Atsakingas ir kaltas – tik pats vairuotojas
Šią situaciją anonimiškai sutiko pakomentuoti vienos Šiaulių vairavimo mokyklos atstovas (jo vardas ir pavardė – redakcijai žinomi).
Visų pirma jis pabrėžė, kad šiuo ar panašiu atveju atsiranda vairuotojo atsakomybė: pasiimdamas kažkokią transporto priemonę, priekabą ar pan., automatiškai už ją ir atsakai.
„Kadangi visi laikėme B kategoriją, tai visur kartojama yra, kad 750 kg priekaba leistina yra. Tai, jeigu jis jau pasiima ją, nuomojasi, jis gauna dokumentus tos priekabos. Aiškiai ten nurodoma, koks svoris yra ir ar jis gali ją tempti“, – komentavo instruktorius.
Jis atkreipė dėmesį, kad, jeigu ta priekaba – tuščia, tai automobilio valdymas, tikėtina, labai stebuklingai ir nepasikeičia.
Bet, jeigu priekaba pakrauta daugiau, tai faktas, kad, atsiradus sudėtingesnėms sąlygoms, kritiniam atvejui, stabdant, tai gali atnešti ir stiprių aplinkinių sužeidimų, jei įvyktų koks incidentas.
„Be to, kažkoks pažeidimas reiškia nesivadovavimą pilnai taisyklėmis. O pas mus ganėtinai nemažai tų įvykių būna ir tos taisyklės – stipriai pažeidžiamos. Tai, aš manyčiau, kad mūsų vairuotojus reikėtų kartais ir paauklėti.
Kaip ir visur – nežinojimas nuo atsakomybės neapsaugo ir, be abejo, visada turime pirmiausia atsižvelgti į saugumą“, – dėstė pašnekovas.
Ar 300 eurų bauda, 100 eurų kursai ir teisių atėmimas – ne per daug?
Paklausus, ar tokia bausmė tokiam nusižengimui neatrodo per didelė, vairavimo mokyklos specialistas tikino, kad vienas toks praslydimas automatiškai gali lemti, kad ateityje tai pasikartos.
Pavyzdžiui, jei jis tos bausmės nebūtų gavęs ar būtų gavęs mažesnę, tai kitą kartą, pašnekovo spėjimu, jis gali ir automobilį ant to traliuko užsikrauti:
„Sakys: nieko, ką aš gavau – 100 eurų baudą? Tai aš galiu vėl važiuoti, sumokėti tą 100 eurų ir viskas čia gerai bus. Tai čia tokia visai gera atgrasymo priemonė nuo tų pažeidimų, nes tikrai su didesniu svoriu valdymas – visai kitoks.
Jei dar kelio danga – slidesnė, tai viskas. Kaip ir prieš tai minėjau, gali labai skaudžių įvykių po to būti. Tai, aš manyčiau, kad adekvatu yra tos nuobaudos. Ir šiaip, palyginus, pas mus Lietuvoje tos nuobaudos nėra labai didelės.“
Instruktorius paminėjo ir tai, kad praradus teises tenka išsilaikyti papildomus vairuotojo mokymo kursus.
Specialisto aiškinimu, tai yra praktiškai vienos dienos kursai: psichologijos paskaita, paskaita su dėstytoju, kur susideda ir kelių eismo taisyklės. O po to ir pravažiavimą reikia atlikti.
„Kadangi teisės atimtos iki vienerių metų už tokį pažeidimą, tai perlaikymo nereikės – tiesiog reikės išklausyti kursus.
Tai, žinoma, kainuoja, nes čia jau į vairavimo mokyklą reikia kreiptis, o kiekviena mokykla įkainius nusistačius savo turi. Tai gali būti apie 100 eurų“, – vardijo vairavimo mokyklos atstovas.
Leidžiami priekabų svoriai ir baudos
Lietuvos kelių policijos tarnybos atstovė Jorūnė Liutkienė primena, kad B kategorijai priklauso automobiliai, kurių didžiausia leidžiama masė – ne didesnė kaip 3500 kg.
Ji papildė, kad jie skirti ir suprojektuoti vežti ne daugiau kaip 8 keleivius, neįskaitant vairuotojo.
„Šie automobiliai gali būti sujungti su priekaba, kurios didžiausioji leidžiamoji masė – ne didesnė kaip 750 kg. Šie automobiliai taip pat gali būti sujungti su priekaba, kurios didžiausioji leidžiamoji masė – didesnė kaip 750 kg, tačiau šio junginio didžiausioji leidžiamoji masė turi būti ne didesnė kaip 4 250 kg.
Automobilio ir priekabos, kurios didžiausioji leidžiamoji masė – didesnė kaip 750 kg, junginį, kurio didžiausioji leidžiamoji masė – didesnė kaip 3 500 kg, leidžiama vairuoti tik išlaikius įgūdžių ir elgsenos patikrinimo egzaminą „Regitroje“, – vardijo J. Liutkienė.
BE kategorija, jos aiškinimu, yra B kategorijos automobilio ir priekabos, kurios didžiausioji leidžiamoji masė – ne didesnė kaip 3500 kg, junginiai.
Remdamasi Administracinių nusižengimų kodeksu, kelių policijos atstovė atkreipė dėmesį, kad transporto priemonių vairavimas neturint teisės jas vairuoti ar neturint teisės vairuoti šios rūšies transporto priemones arba transporto priemonės vairavimas, kai vairuojančiam asmeniui sustabdyta teisė vairuoti transporto priemones, užtraukia baudą nuo 300 iki 450 eurų.
Be to, už tokį nusižengimą privaloma skirti teisės vairuoti transporto priemones atėmimą nuo 6 mėnesių iki 1 metų.
J. Liutkienė pabrėžė, kad vairuojant transporto priemones, kurių didžiausia leidžiamoji masė yra didesnė negu nurodyta B kategorijoje, kaip ir vežant daugiau keleivių ar pan., atitinkamai kelią didesnę riziką ir reikalauja papildomų įgūdžių.
milijonieriams neverta mokėti mokesčių valstybei, nes vistiek nieks nieko neprikirps ir antroji-leista žudyti, plėšti nepilnamečiams, nes teises žino, o pareigų-ne. Ir čia tik gėlytės.