Elektros tiekėjai paaiškino, kaip sužinoti, kokia kompensacija priklauso, ir ką daryti, jeigu jas klientai nori gauti pinigais, o ne nuolaida už ateityje suvartotą elektrą.
Kaip žinoma, skirtingi klientai gauna elektrą iš skirtingų tiekėjų: garantinio („Energijos skirstymo operatorius“ arba ESO), visuomeninio („Ignitis“) arba nepriklausomų („Ignitis“, „Elektrum“, „Enefit“).
Kiekvieno jų atsakymas, ką daryti klientams, kiek skiriasi. Tačiau ne visi gali pasakyti, kiek tiksliai ir kokio dydžio kompensacijas klientai gali gauti.
Apie priklausančią kompensaciją sužinos netrukus
ESO gaminantiems vartotojams primena, kad kovą baigėsi sukaupto, bet nepanaudoto, elektros energijos kiekio apskaitos periodas. Vartotojams už nepanaudotas kilovatvalandes (kWh) bus mokamos kompensacijos.
Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatyme numatyta, kad kompensacijas reikia mokėti kas dvejus metus. Anksčiau jos buvo mokamos kasmet.
„Nepanaudotas kilovatvalandes nurašys ESO, kaip tai numato energetikos įstatymas. Dėl kompensacijų mokėjimo gaminantys vartotojai turėtų kreiptis į nepriklausomus elektros energijos tiekėjus, su kuriais yra pasirašę sutartis. Būtent jose yra numatyta kompensacijų tvarka ir jų mokėjimo sąlygos“, – sako ESO atstovė ryšiams su visuomene Rasa Juodkienė.
Vartotojams, esantiems garantiniame tiekime, už sukauptą, bet nepanaudotą elektros energijos kiekį, kompensacijas išmokės ESO.
Kompensacija bus skaičiuojama už faktinį, bet ne didesnį kaip 5 proc. viso per apskaitos periodą sukaupto ir į tinklus patiekto kiekio. Skaičiavimai atliekami vadovaujantis įstatyme numatyta tvarka ir elektros energijos kaina.
„Garantiniame tiekime esantiems gaminantiems vartotojams kompensacijos skaičiuojamos tik už tą elektros energijos kiekį, kuris buvo sukauptas, bet nepanaudotas esant garantiniame tiekime“, – akcentavo R. Juodkienė.
Anot jos, garantinio tiekimo klientai – jau informuoti apie kovo pabaigoje vyksiantį nepanaudotų kWh nurašymą ir supažindinti su kompensacijos mechanizmu.
Kompensuojamus sukauptos elektros energijos kiekius ir sumas vartotojai matys balandžio mėnesio sąskaitoje, kuri gegužę bus suformuojama per 1–3 darbo dienas.
Dar skaičiuoja, kiek mokės
„Enefit“ rinkodaros ir komunikacijos vadovė Ieva Krikštopaitytė informavo, kad vasarį jos atstovaujama bendrovė turėjo kiek daugiau nei 6 tūkst. privačių ir verslo klientų, kurie turi teisę gauti kompensacijas už sukauptą ir nepanaudotą elektrą.
„Šiuo metu dar skaičiuojame, kiek tokių vartotojų buvo kovą, tad skaičiai gali nežymiai kisti“, – komentavo įmonės atstovė.
Anot jos, kompensacijos suma kiekvienu atveju yra skaičiuojama individualiai: pagal sutartyse numatytus įkainius, nepanaudotos elektros energijos kiekį bei „NordPool“ biržos vidutines elektros kainas balandžio-rugpjūčio mėnesiais.
„Vartotojams, norintiems gauti kompensaciją, tereiks sulaukti, kol ESO perduos informaciją apie sukauptą ir nepanaudotą elektros kiekį mums. Tuomet sąskaitoje už balandžio mėnesio suteiktas paslaugas vartotojai matys kompensuojamą sumą bei nepanaudotą elektros kiekį“, – nurodė I. Krištopaitytė.
Jos teigimu, vartotojai turės du pasirinkimus: arba panaudoti kompensaciją savo elektros energijos sąskaitų apmokėjimui, arba atsiimti kompensaciją.
„Pirmu atveju, jeigu yra dar neapmokėtų sąskaitų ar skolų už suteiktas paslaugas, už nepanaudotą elektros energijos kiekį susidariusi kompensacija bus panaudota sąskaitų apmokėjimui.
Antruoju atveju vartotojai yra kviečiami rašyti laisvos formą prašymą po sąskaitų pateikimo už balandžio mėnesį, būtinai nurodant banko sąskaitos numerį, į kurį bus norima atgauti permoką, ir siųsti jį adresu [email protected]. Permoka bus grąžina per mėnesį nuo prašymo pateikimo dienos“, – patikino I. Krištopaitytė.
Dėl pinigų teks rašyti prašymą
„Ignitis grupės“ ryšių su visuomene projektų vadovė Laura Beganskienė nurodė, kad jos atstovaujama įmonė turi apie 50 tūkst. elektrą gaminančių vartotojų. Tačiau, kiek yra tokių, kuriems priklauso kompensacija, bendrovė tikslių duomenų esą neturi.
„Dar kovo mėnesį juos asmeniškai bei žiniasklaidoje informavome apie artėjančią elektros energijos kaupimo laikotarpio pabaigą ir apie galimybę pasirinkti jiems patogiausią kompensacijos panaudojimo būdą“, – tikino L. Beganskienė.
Ji nurodė, kad iki balandžio 30 d. privatūs nepriklausomo elektros energijos tiekėjo „Ignitis“ klientai gali rinktis jiems tinkamiausią kompensacijos panaudojimo būdą.
Jų yra trys: padengti savo elektros energijos sąskaitą, padengti šeimos nario ar artimojo sąskaitą už elektros energiją, panaudoti kompensaciją elektromobilio įkrovimui „Ignitis ON“ tinkle.
„Privatūs visuomeninio tiekimo klientai kompensaciją už sukauptą, bet nepanaudotą elektros energijos kiekį gali panaudoti padengti esamas elektros energijos tiekimo paslaugas ar kitas bendrovės paslaugas.
Dalis „Ignitis“ gaminančių vartotojų, nepriklausomo tiekimo verslo klientų, yra prigeneravę saulės energijos ir sukaupę gana ženklų nepanaudotų kilovatvalandžių kiekį, kuris bus kompensuojamas, o kompensacija sudarys galimybę verslui lėšas panaudoti kitoms veikloms“, – komentavo L. Beganskienė.
Tiek privatiems, tiek verslo klientams sukauptos ir kompensuotos elektros energijos kiekio vertė yra nustatoma pagal praėjusių metų balandžio–rugpjūčio mėnesių „Nord Pool“ elektros biržos Lietuvos zonos kainų aritmetinį vidurkį, padaugintą iš sukaupto, bet neatgauto elektros energijos kiekio.
„Ignitis“ nepriklausomo elektros energijos tiekimo klientams bus taikomas 0,086 Eur/kWh tarifas.
Pavyzdžiui, jei sukaupta ir nesuvartota yra 100 kWh, tai kompensacijos vertė yra apskaičiuojama pagal šią formulę: 100 kWh X 0,086 Eur/kWh = 8,60 Eur. Tokią sumą klientas gali panaudoti aukščiau išvardintais būdais arba jos atsisakyti – tokia galimybė taip pat yra numatyta.
„Jeigu klientas nepasirenka kito kompensavimo būdo, kompensacijos suma yra pritaikoma kaip nuolaida ateities elektros sąskaitoms.
Privatiems klientams, kurie nori gauti kompensaciją pinigais į savo sąskaitą, reikia užpildyti prašymo formą“, – paaiškino L. Beganskienė.
„Elektrum“: yra galimybė gauti pinigus į sąskaitą
„Elektrum Lietuva“ atstovė spaudai Milda Basijokienė informavo, kad elektrą gaminusiems vartotojams informacija apie kompensacijas bus netrukus pateikta.
„Tie klientai, kurie pagamino daugiau elektros nei reikėjo jų individualiems poreikiams, balandžio mėnesio elektros sąskaitose, kurias pateiksime gegužę, matys įtrauktą atskirą eilutę su paskaičiuota kompensacija. Patiems klientams nieko papildomai daryti nereikia“, – patikino M. Basijokienė.
Anot jos, bendrovė kompensaciją traktuoja kaip kliento permoką, todėl dar kitą mėnesį ji būna panaudojama padengti daliai elektros sąskaitos ar kelioms, jeigu suma būna didesnė.
„Taip pat yra galimybė permoką susigrąžinti į savo banko sąskaitą, tuomet klientas mums turėtų el. paštu dėl to pateikti prašymą.
Kol kas dar negalime pasakyti, kokiam skaičiui klientų išmokėsime kompensacijas ir kokio dydžio jos bus, laukiame tikslių duomenų iš ESO, juos turėsime tik kito mėnesio pradžioje“, – komentavo „Elektrum“ atstovė.