Negana to, jau po poros savaičių aplinkosaugininkai grasina gatvėse pasirodyti su dūmų matuokliais ir naikinti technines apžiūras labiausiai teršiančioms mašinoms.
Aplinkos apsaugos inspektoriai prieš pat Velykas arba iškart po jų, nusistovėjus šiltesniems orams, grasina pradėti ilgai žadėtus automobilių išmetamųjų dujų tikrinimus keliuose. Tikrinti dūmus pareigūnai ruošiasi ir dyzelinių, ir benzininių, ir dujinių automobilių, o nustatę normas viršijančią taršą ar tepalų nuotėkį grasina panaikinti techninės apžiūros galiojimą.
Vairuotojų nuomonės išsiskyrė
„1 iš 40 automobilių dūmija, visi skundžiasi, jį mato. Siekiame išgaudyti neproporcingai dūmijančius, teršiančius automobilius, kurie yra netvarkomi, tam, kad kvėpuotume švariu oru“, – aiškino aplinkos ministras Simonas Gentvilas.
Vairuotojai naujovę vertina nevienareikšmiai – vieni pritaria, kiti piktinasi, mat teks ne tik remontuoti mašiną ir iš naujo atlikti techninę apžiūrą, bet ir grės bauda nuo 100 iki 500 eurų:
„Labai blogai, tiek tų tikrintojų pilna, kiek galima?“
„Jiems reikės surinkti ir kabinėsis prie bet ko, svarbu baudų daugiau surinkti.“
„Džiaugiuosi, kad tikrins automobilius, gal tik bus nuskriausti antikvarinių automobilių vairuotojai.“
„Aš teigiamai [vertinu], tik kad nestabdytų tamsiu paros metu.“
Opozicija: bausmė per griežta
Ir nors aplinkos ministras viliasi, kad pradėjus bausti vairuotojus tiesiog keliuose, sumažės oro tarša, opozicijos atstovas Linas Jonauskas tvirtina, kad techninės apžiūros galiojimo naikinimas yra per daug skausminga bausmė.
„Protu nesuvokiama. Tai – per griežta sankcija, reikia keleto dienų pasitaisyti, sutvarkyti automobilį ir toliau dalyvauti eisme“, – siūlė socialdemokratas.
Aplinkos ministerija užsimojo ne tik nubausti daugiau vairuotojų už taršą bei sukelti šalyje ažiotažą dėl tikrinimų, bet ir susiruošė padidinti baudas už kitus aplinkosaugos pažeidimus. Jei Seimas pritars, baudos didės iki 30 kartų už brakonieriavimą, meškeriojimą be bilieto, kirtimo taisyklių pažeidimus miškuose ir saugomose teritorijose, medžių kirtimą miestuose, teršiantį automobilių remontą.
„Baudos – atgrasymo mechanizmas, kad neapsimokėtų žaloti gamtą, išvežti šiukšles, laikyti invazines, saugomas rūšis, neapsimokėtų pažeidinėti įstatymų. Lietuva yra atsilikusi nuo Latvijos, Estijos, todėl stengiamės suvienodinti“, – dėstė S. Gentvilas.
Pažeidėjai baudų nemoka
Tačiau aplinkosaugos ekspertai ministrui priekaištauja, kad didinti baudas nepakanka. Bausmės už kai kuriuos nusižengimus, pavyzdžiui, medžioklės taisyklių pažeidimus, jau dabar Lietuvoje – bene griežčiausios Europoje.
Tačiau kai kurių gamtos niokotojų tai nesustabdo, mat vieniems nėra ko prarasti, o kitus dar reikia ir laiku pričiupti, o vėliau dar ir sugebėti nubausti.
„Trūksta pačių aplinkosaugininkų, šiuo metu Aplinkos apsaugos departamente yra virš 50 laisvų etatų. Nėra kam dirbti“, – teigė Seimo narys L. Jonauskas.
„Dažnu atveju gaunamas leidimas statybai, o tik tada, kai iškertama, išdygsta namas, žmonės pamato, kad saugoma teritorija, pradeda ginčytis, kas kaltas. Reikia iš anksto tam užkirsti kelią“, – tikino Žaliųjų partijos pirmininkė Ieva Budraitė.
Kai kurie aplinkosaugos aktyvistai reikalauja įvesti baudžiamąją atsakomybę pažeidėjams, mat daug yra tokių, kurie baudų nemoka. Pavyzdžiui, užpernai iš bendros pusės milijono eurų baudų sumos už aplinkosaugos pažeidimus pažeidėjai sumokėjo tik 300 tūkst. eurų, tai yra tik 60 procentų.
„Yra žmonės, kuriems baudos nesvarbu – nemoka. Per pora metų papuola 11-14 kartų su daugybe tinklų. Jiems baudos nieko nereiškia, juos galėtų sudrausminti nebent baudžiamoji atsakomybė, apykojės nešiojimas“, – tvirtino asociacijos „Lašišos dienoraštis“ vadovas Kęstutis Klimavičius.
Vyriausybė siūlo pažeidėjus ne tik bausti, bet ir konfiskuoti pažeidimo padarymo įrankius, automobilius ir iš neteisėtos veikos gautus pinigus. Kad padidintos baudos už žalą gamtai įsigaliotų, joms dar turės pritarti Seimas.
Daugiau apie tai – aukščiau esančiame vaizdo įraše.
Koks tada techninių apžiūrų centrų legytivumas, jeigu kažkoks "girininkas" gali panaikinti tech apžiūrą?
Eisme kartais pasitaiko tų dūmijančių automobilių. Juos pilnai galėjo stabdyti policija ir duoti terminą susitvarkyti problemą. Ir niekas dėl to nebūtų prieštaravęs.
Jeigu dabar stabdys automobilius tik su lietuviškais numeriais, tai bus mūsų piliečių diskriminacija, nes eisme pas mus pilna kitų valstybių automobilių
Žodžiu, apsikakojo tas Gentvilas iki kaklo