Finansų ministerija BNS patvirtino, jog kreipėsi į Specialiųjų tyrimų tarnybą (STT), kad ši atliktų antikorupcijos vertinimą.
STT patvirtino BNS, kad antikorupcinis vertinimas šiuo metu atliekamas, o jo išvados vėliau bus paskelbtos viešai.
Energetikos ministerija BNS patvirtino gavusi EBRD atstovo Baltijos šalims laišką ir su juo susipažinusi atsakys. BNS žiniomis, bankas laiške ministrui Žygimantui Vaičiūnui rašo, kad tokie skuboti ministerijos veiksmai, neatsižvelgiant į komercinius interesus, gali sumažinti Lietuvos patrauklumą investuotojams
„Klausimas dėl būtinojo kiekio nėra nei svarstomas skubos tvarka, nei netikėtas pačiai „Ignitis“, – teigia Energetikos ministerija.
Ji priminė, kad dar 2019 metų rudenį Vyriausybė pavedė Energetikos ir Finansų ministerijoms pateikti pasiūlymus dėl iš „Equinor“ perkamų SGD krovinių kaštų sumažinimo.
„Tai, kad (...) kroviniai perkami dvigubai brangiau nei vidutinė rinkos kaina, neatitinka nei valstybės, pagrindinio įmonės akcininko, lūkesčių, nei viešojo, tai yra visų gamtinių dujų vartotojų intereso“, – pabrėžia Energetikos ministerija.
Pasak ministerijos, jos teikiamas siūlymas pagaliau davė postūmį – „Ignitis“ informavo, kad bus atnaujintos ir aukščiausiu lygiu nedelsiant pradėtos derybos su „Equinor“ dėl sutarties pakeitimo.
Energetikos ministerija lapkritį pranešė siūlanti Vyriausybei gerokai sumažinti SGD terminalo išlaikymo kaštus – jei Seimas ir Vyriausybė pritars, vartotojams tenkantys kaštai minimaliai terminalo veiklai palaikyti sumažėtų nuo maždaug 25 mln. eurų šiemet iki 6,5-7 mln. eurų 2021 metais.
Tai reiškia, kad didžioji dalis dabar patiriamų nuostolių dėl itin brangių „Equinor“ dujų bus perkelta valstybės kontroliuojamai „Ignitis grupei“, nebent ši persiderėtų su „Eguinor“ ir sumažintų dujų kainą arba krovinių skaičių.
Ministerija siūlys Vyriausybei sumažinti „Ignitis“ perkamo minimaliai terminalo veiklai palaikyti skirtų SGD krovinių skaičių nuo keturių iki dviejų per metus. Pagal 10 metų sutartį šie kroviniai perkami iš „Equinor“ (buvusi „Statoil“), mokant gerokai brangiau nei rinkoje.
Pasak ministerijos, komerciniai SGD terminalo naudotojai kitais metais nupirks mažiausiai 10 didelių SGD krovinių. Pernai ir šiemet atplaukė po 20 tokių krovinių, todėl terminalo veiklai palaikyti nereikia „Equinor“ krovinių.
„Dabar būtinąjį tiekimą dėl kaip niekada iki šiol efektyviai veikiančio SGD terminalo gali užtikrinti rinka ir už tai neturi būti permokama dujų vartotojų lėšomis“, – sakė Ž. Vaičiūnas.
Be to, Seimui bus siūloma pakeisti SGD terminalo įstatymą ir už likusius du krovinius „Igničiui“ kompensuoti iki 10 proc. „Equinor“ dujų ir rinkoje perkamų dujų kainų skirtumo. Dabar dujų vartotojai kompensuoja visą skirtumą už keturis krovinius – šiemet ši suma sieks apie 25 mln. eurų, o kitąmet ji, prognozuojama, išaugs iki 35 mln. eurų.
Anot Ž. Vaičiūno, prognozuojama, kad būtinojo tiekimo kaštai 2021 metais, priėmus abu sprendimus, siektų tik 6,5-7 mln. eurų.
„Kita dalis priklausys nuo „Igničio“ ir „Equinor“ galimybių peržiūrėti kontraktą ar ieškoti kitų prendimų“, – anksčiau BNS teigė energetikos ministras.
Bendrovės „Ignitis“ generalinis direktorius Darius Montvila yra sakęs, jog dabartinis reguliavimas, taip pat ilgalaikiai valstybės įsipareigojimai iki 2024 metų neturėtų būti keičiami.
Pagal dar 2014 metais pasirašytą ir vėliau pakoreguotą sutartį su „Equinor“ Lietuva įsipareigojo 10 metų pirkti minimalų Klaipėdos terminalo veiklai būtiną SGD kiekį – keturis didelius laivus per metus.
Ž. Vaičiūnas anksčiau sakė, kad sutartis yra nelanksti. Jis teigė jau pernai prašęs Norvegijos vyriausybės tarpininkauti ir pakeisti sutartį, tačiau atsako nesulaukė.
Tuometinė „Litgas“ (dabar „Ignitis“) jau kartą buvo persiderėjusi su „Equinor“ dėl 2014 metų dujų tiekimo sutarties. 2016 metų pradžioje šalys pasirašė atnaujintą sutartį – buvo pakeista kainos formulė, ji priartinta prie dujotiekiais tiekiamų dujų kainų, apie trečdalį sumažintas metinis dujų kiekis – nuo maždaug 5,5 iki 3,6 TWh (arba nuo 540 mln. iki 350 mln. kubų), o sutarties trukmė pailginta iki 2024 metų pabaigos, kai baigiasi sutartis su Norvegijos „Hoegh LNG“ dėl laivo „Independence“ nuomos.
Dabar siūloma šį kiekį sumažinti iki 1,8 TWh.
Pastaraisiais metais gerokai kritus SGD kainoms pasaulio rinkoje, „Equinor“ dujos tapo daug brangesnės. Pagal terminalo pajėgumų modelį, „Ignitis“ dujas rinkos dalyviams parduoda už vidutinę rinkos kainą, o skirtumas tarp rinkos ir „Equinor“ dujų kainų kompensuojamas iš terminalo dedamosios, kurią moka visi dujų vartotojai.