Šią problemą socialiniuose tinkluose iškėlė ne vienas „Tele2“ klientas. Jie teigė mokantys pinigus už neva neribotus mobiliuosius duomenis (internetą) telefone ar namuose, kurie, pasirodo, visgi turi ribas.
Specialistai neslėpė, kad tokia praktika yra leidžiama, nors gali klaidinti. Tad naujienų portalas tv3.lt pasidomėjo, kodėl taip yra ir ar visi ryšio operatoriai Lietuvoje „neribotam“ internetui vis tik taiko limitus.
Moka už neribotą internetą, bet gauna ribotą
Kaunietė Greta (vardas pakeistas) skundėsi, kad vietoje 25 eurų mėnesio gale jos „Tele2“ esą pareikalavo sumokėti 200 eurų dėl to, kad išnaudojo per daug „neriboto“ interneto.
Valdemaras iš Širvintų irgi piktinosi, kad „Tele2“ siūlo planą, kur vartotojas per mėnesį gali išnaudoti 500 GB interneto. O 1000 GB (arba 1 TB) interneto planą bendrovė jau vadina „neribotu planu“.
„Mano manymu, tai pažeidžia įstatymus ir Konstituciją, nes tai veda vartotoją į klaidingą suvokimą apie paslaugą. Mano manymu, jie negali apriboti GB skaičiaus neribotam planui. Aš vien telefonu naudodamasis išnaudoju 500 ir daugiau GB interneto.
Kiekvienas turi savo poreikius. O, kiek dabar teko domėtis, kas pasiekė teismus, visas šitas marazmas baigėsi su apmokestinamais GB. Kodėl priežiūros institucija palaiko tiekėją, o ne gina vartotojo interesus?“ – iškėlė klausimą Valdemaras.
Anot jo, tokios pagrindinės sutarties sąlygos, kaip „neribotas internetas“, negali būti apribotos ar papildomai apmokestinamos net ir sutarties priede nurodytais atvejais, nes tai klaidina vartotoją.
Vilnietis Vytas (vardas pakeistas) irgi pasakojo, kad turėjo „neribotą“ „Tele2“ namų internetą:
„Paklausus, kodėl iškart nesako, kad tik 1 TB duomenų, pasakė, jog reikėjo sąlygas skaityti. <...> Kodėl jie klaidina žmones su reklamomis, kad neribotas, kad gerai veikia ir kt.?“
Pripažįsta, kad neriboto interneto nėra
„Tele2“ viešųjų ryšių vadovė Asta Buitkutė tikino, kad, įsigijus interneto ar pokalbių planą su neribotu duomenų kiekiu, interneto suvartojimas klientui nėra ribojamas.
Tačiau yra taikoma „įprasta sąžiningo paslaugų naudojimo praktika“.
Anot A. Buitkutės, klientų sudaromoje sutartyje yra aptarta, koks duomenų sunaudojimas laikomas sąžiningu, įprastu, o koks jau nebeatitinka tokių kriterijų.
„Tele2“ vertinimu, sąžiningo naudojimo sąlygų neatitinkantis vartojimas – kai vienas klientas sunaudoja 25 kartus daugiau interneto duomenų už vidurkį.
„Telia“ mobilaus ir fiksuoto ryšio vadovė Eglė Sonata Padagaitė irgi nurodė, kad, naudojantis neriboto duomenų kiekio planais, klientams yra taikomos sąžiningo naudojimosi taisyklės.
E. S. Padagaitės aiškinimu, taip neva siekiama užtikrinti, kad naudojimasis paslaugomis yra sąmoningas ir atitinkantis vidutinio vartotojo suvartojamų duomenų kiekį.
Pasak jos, jei klientas sunaudoja 25 kartus daugiau interneto duomenų nei vidurkis, jis yra kelis mėnesius iš eilės stebimas.
„Ir, jei yra fiksuojamas padidėjusio vartojimo tęstinumas, gali būti taikomos šios priemonės:
- laikinas duomenų perdavimo greičio ribojimas didelio tinklo apkrovimo laikotarpiais;
- saugos patikra siekiant įsitikinti, kad duomenis naudoja ne robotas;
- papildomas duomenų apmokestinimas“, – vardijo „Telia“ atstovė.
Tuo metu „Bitė Lietuva“ korporatyvinės komunikacijos vadovas Jaunius Špakauskas patikino, kad jokie ribojimai nėra taikomi: „Bitės“ neribotas internetas ir yra neribotas.“
Kur yra „neriboto“ interneto riba?
Ryšių reguliavimo tarnybos (RRT) teisės ir vartotojų teisių apsaugos grupės vadovė Aridana Jurčiukonienė pastebi, kad vidutinis duomenų suvartojimas nuosekliai auga.
2025 m. I ketvirčio duomenimis, vidutinis per mėnesį vieno vartotojo sunaudotų duomenų kiekis, naudojantis mobiliuoju, siekė 41 GB (prieš metus buvo 33 GB, 2023 m. – 29 GB).
Remiantis 2025 m. vidurkiu, 25 kartus didesnis duomenų kiekis sudarytų apie 1025 GB per mėnesį – tai ir būtų „neriboto“ interneto riba.
Anot A. Jurčiukonienės, paslaugų teikėjai dažnai taiko sąžiningo naudojimosi taisykles, kuriomis remdamiesi gali riboti interneto greitį, duomenų kiekį arba taikyti papildomus mokesčius.
Vis dėlto pastaruoju metu RRT sulaukia vis daugiau vartotojų užklausų šiuo klausimu, todėl jis tampa vis aktualesnis didėjant vartotojų sunaudojamų duomenų kiekiui.
„Norime pažymėti, kad 25 kartų viršijimas nėra sutartinis limitas, o orientacinis rodiklis, pagal kurį operatorius vertina, ar naudojimasis atitinka įprastą elgseną.
RRT šių ribų nenustato – jų taikymą ir paslaugų sąlygas kiekvienas operatorius sprendžia savarankiškai, atsižvelgdamas į rinkos sąlygas bei vartotojų poreikius“, – atkreipė dėmesį tarnybos atstovė.
Kodėl vieni interneto ribas taiko, kiti – ne?
„Tele2“ viešųjų ryšių vadovė aiškino, kad „neriboto“ interneto ribojimas esą yra reikalingas siekiant užtikrinti aukštos kokybės paslaugą visiems vartotojams:
„Jei vienas vartotojas per vieną mėnesį sunaudoja minėtąjį išskirtinai didelį duomenų kiekį, „Tele2“ vertinimu, tai nėra būdinga įprastiniam suvartojimui asmeninėms reikmėms, o tokio srauto aptarnavimui jau gali būti sunaudojami papildomi tinklo resursai.“
Taip pat ji tikino, kad įprastai 1 TB duomenų visiškai užtenka įprastoms, kasdienėms veikloms: naršyti internete, naudotis mobiliosiomis programėlėmis, net ir ilgai žiūrėti internetinę televiziją, žaisti aukštos vaizdo kokybės vaizdo žaidimus ir pan.
„Kad būtų viršyta sąžiningo naudojimosi sąlygose numatyta apskaičiuojama vertinamoji duomenų kiekio riba, interneto turi būti naudojama itin daug. <...>
Greičiausiai tai – dažnas itin didelių failų siuntimas arba neadekvačiai didelis interneto vartotojų skaičius, tenkantis vienam įrenginiui“, – kalbėjo A. Buitkutė.
Tačiau ji taip ir nepripažino, kad „neriboto interneto planas“ šiuo atveju yra klaidinantis.
Kuo skiriasi ribotas ir „neribotas“ internetas?
„Tele2“ atstovės aiškinimu, jei klientas turi planą su ribotu duomenų kiekiu, jiems artėjant į pabaigą klientas yra informuojamas SMS žinute.
Jei ribotas duomenų kiekis būna išnaudojamas, toliau naudotis mobiliuoju internetu paprasčiausiai nebegalima – tam reikia papildomai įsigyti duomenų paketą.
O, jei klientas turi neriboto interneto planą ir sunaudoja 25 kartus daugiau duomenų nei vidutinis vartotojas, apie tai klientas būna įspėjamas SMS žinute, bet ir toliau gali naudotis internetu – paslauga nėra ribojama.
„Jei per kitus ateinančius 4 mėn. vertinamasis duomenų kiekis vėl pasiekiamas, papildomi GB iki konkretaus kalendorinio mėnesio pabaigos gali būti apmokestinami pagal sutartyje nustatytą simbolinį tarifą (0,104 Eur/GB)“, – nurodė A. Buitkutė.
Tuo metu „Telia“ atstovė patikino, kad bet koks interneto duomenų ribojimas ar kainos pokytis būtų aiškiai iškomunikuotas informacinėmis žinutėmis tinkamu laiku prieš jiems įsigaliojant.
„Telia“ siūlomi mobiliojo interneto planai yra aiškiai apibrėžti, o klientai gali matyti sunaudotą duomenų kiekį.
Artėjant prie limito, siunčiama informacinė SMS žinutė, o, pasiekus nustatytą ribą, interneto paslauga yra sustabdoma, kad būtų išvengta netikėtų papildomų mokesčių“, – komentavo E. S. Padagaitė.
Patiko straipsnis? Užsiprenumeruokite mūsų naujienlaiškį ir gaukite svarbiausias dienos naujienas bei įdomiausius straipsnius kiekvieną darbo dieną 11 val. Tiesiai į Jūsų el. paštą!