Viena iš tokių naujovių, kurią šiemet įteisino „Regitra“, yra susijusi su vaizdo įrašų peržiūros tvarka, kuomet yra laikomas praktikos, t.y. vairavimo, egzaminas.
Kitaip tariant, jeigu vairuotojai liktų nepatenkinti dėl išlaikyto egzamino, jie prieš apeliacijos pateikimą turi galimybę kartu su „Regitros“ darbuotoju peržiūrėti vairavimo egzamino vaizdo įrašą.
Būsimi vairuotojai „sukertami“ dėl naujos tvarkos?
Tokia nauja tvarka neprasprūdo ir pro vairavimo instruktoriaus Artūro Pakėno akis.
Pasak jo, priežastys dėl prasto vairavimo egzamino išlaikymo gali būti įvairios. Tačiau dėmesys, jo teigimu, labiausiai krypsta į tris sritis.
„Aš jau sakiau, kad čia turėtų egzistuoti meilės trikampis, kurio viršūnė yra asmuo, t.y. būsimasis vairuotojas, o pagrindą sudarytų viename trikampio kampe vairavimo mokykla su savo mokymo metodika, na, o kitame, be abejo, egzaminavimo sistema. Ir kiekviena šita sistema turi savo kažkokių trūkumėlių.
Artūras Pakėnas (Žygimantas Gedvila/ BNS nuotr.)Tačiau visiškai vienam prisiimti tos kaltės nesinorėtų, nes buvo per didelis [neišlaikančių asmenų] šuolis“, – „Žinių radijo“ laidoje „Žalia rodyklė“ kalbėjo A. Pakėnas.
Be to, vairavimo instruktorius svarsto, kad ne ką mažiau įtaką blogam išlaikymo rezultatui galėjo padaryti ir „Regitroje“ įsigalioję nauji pokyčiai, dėl kurių pradėta aktyviau tikrinti vairavimo egzaminų įrašus.
„Įdomu tai, kad ta struktūra [„Regitros“ atstovai] nelabai nori prisiimti tos savo kaltės. Tai čia didžiausia problema“, – svarstė jis.
Tuo metu saugaus eismo ekspertas, buvęs „Regitros“ generalinio direktoriaus pavaduotojas Saulius Šuminas antrino A. Pakėnui ir atkreipė dėmesį į egzaminuotojų darbo specifiką, kuri atsidūrė po padidinamuoju stiklu.
„Jie [egzaminuotojai] tiesiog pajuto labai aiškų spaudimą, labai aiškią žinią, kad dabar bus žiūrimas kiekvienas įrašas. Na, ne kiekvienas, bet tiek, kiek pajėgs.
<...> Logika yra labai paprasta. Jeigu jis [egzaminuotojas] netyčia „ant ribos“ kandidatą įvertins kaip išlaikiusį egzaminą, egzaminuotojas gali turėti problemų, nes kažkas pažiūrės ir sakys: žiūrėk, tu čia klaidą ne tokią padarei.
O jeigu jis, grubiai pasakysiu, „nušienaus tą žmogų“, tai jam jokių pasekmių nebus, jis tai supranta. Yra rizika, kad gali būti vienaip ir kitaip įvertinta. Tai tą riziką sumažinant, egzaminuotojas elgiasi būtent taip. Čia nieko naujo nepasakysiu, čia toks dramblys, apie kurį niekas nekalba“, – svarstė pašnekovas.
S. Šuminas taip pat svarsto, kad retas egzaminą laikantis ir daug nekritinių klaidų surinkęs asmuo vėliau gali tikėtis teigiamo egzaminuotojo įvertinimo.
S. Šuminas kritiškai žvelgia į tai, kaip „Regitra“ atlieka darbo kontrolę. Pasak jo, šiuo metu galioja tokia praktika, kad ta pati įstaiga, kuri egzaminuoja būsimus vairuotojus, taip pat save ir kontroliuoja.
Jis taip pat užsimena ir apie viešojoje erdvėje sklindančias kalbas dėl to, kad prie didesnio egzaminų neišlaikymo skaičiaus esą galėjo prisidėti ir „Regitros“ tapimas akcine bendrove.
„Aš nenoriu tuo tikėti, kad taip gali būti, bet tai gimdo tas konspiracines teorijas, kad galbūt kažkam apsimoka. Labai nesunku pasižiūrėti, kiek gi žmonių ateidavo, tarkime, 2012 m. ir kiek ateina dabar. Tai skaičius krito kokia 30 proc.
<...> Egzaminų pats kiekis nepamažėjo, tiesiog padaugėjo kartų laikymo. Nenoriu teigti, kad kažkas specialiai tai daro. Bet tų klausimų kyla“, – anksčiau „Žinių radijui“ sakė jis.
Šimtai gaunamų apeliacijų, dešimtys anuliuotų egzaminų
„Regitros“ atstovė spaudai Eglė Bačionytė naujienų portalui tv3.lt komentavo, kad įstaigos tikslas yra ne „sukirsti“ vairuotojus, bet užtikrinti, kad eisme dalyvautų tik tinkamai pasirengę vairuotojai, kurie nekeltų pavojaus nei sau, nei aplinkiniams.
„Todėl kiekvienas būsimas vairuotojas, prieš gaudamas vairuotojo pažymėjimą, savo įgūdžius turi pademonstruoti teorijos ir praktikos egzaminų metu.
Teorijos egzaminas orientuotas į Kelių eismo taisyklių ir saugaus eismo žinias, o praktikos – į vairavimo gebėjimus. Jo metu būsimi vairuotojai turi ne tik pademonstruoti tinkamą elgseną ir pakankamą įgūdžių lygį, bet ir įrodyti, kad jau gali savarankiškai dalyvauti eisme. Egzaminai yra vertinami pagal vienodus ir viešai skelbiamus kriterijus“, – kalbėjo E. Bačionytė.
Pasak jos, jei kyla klausimų dėl įvykusio egzamino vertinimo, pirmiausiai egzaminuojamajam rekomenduojama kreiptis į padalinį, kuriame buvo laikomas praktikos egzaminas, ir asmeniškai peržiūrėti vaizdo įrašą.
„Jei vis tik su vertinimu nėra sutinkama, būsimasis vairuotojas gali rašyti apeliacinį skundą.
Nuo 2025 m. sausio 1d., jei asmuo nori rašyti apeliaciją, pirmiausiai turi atvykti pas komandos vadovą asmeniškai arba su savo instruktoriumi ir aptarti matomą medžiagą. Dažniausiai po tokių aptarimų ir pamačius situaciją iš šono žmogui pasidaro aiškiau, kur reikia tobulinti savo vairavimo įgūdžius“, – paaiškino „Regitros“ atstovė.
Be to, nuo šių metų pradžios (pagal naujas taisykles) egzamino vaizdo medžiagą gali peržiūrėti ne tik egzaminą laikęs žmogus, bet ir instruktorius, su kuriuo jis išlaikė galutinę įgūdžių patikrinimo įskaitą.
„Tikimasi, kad tai padės būsimiems vairuotojams aiškiau suprasti egzamino rezultatą“, – pridūrė ji.
Pašnekovės teigimu, apeliacijų nagrinėjimui yra sudaryta speciali apeliacijų komisija.
„Ji vertina egzaminuotojo priimto sprendimo ar jo elgesio egzamino metu atitikimą nustatytai tvarkai, tačiau nevertina būsimo vairuotojo praktinių vairavimo įgūdžių.
Visapusiškai situaciją gali įvertinti tik egzaminuotojas, kuris kartu sėdi automobilyje ir gali įvertinti visas eismo aplinkybes – kelio dangą, kitų transporto priemonių artėjimo greitį ir pan.“, – teigė E. Bačionytė.
„Regitros“ atstovė atkreipia dėmesį, kad komisija gali priimti sprendimą anuliuoti net ir išlaikytą vairavimo egzaminą.
„Siekiant eliminuoti korupcijos apraiškas, peržiūrėjus tiek teorijos, tiek praktikos egzaminų vaizdo įrašus ir pamačius reikšmingų egzamino procedūrų ar vertinimo klaidų, gali būti anuliuojamas egzamino rezultatas.
Tik išimtiniais atvejais egzaminų rezultatai gali būti naikinami, o toks sprendimas gali būti priimamas tik po nuoseklaus ir kompleksinio Darbo pareigų pažeidimų komisijos tyrimo, turint reikšmingų įrodymų dėl neteisėtai išlaikyto egzamino“, – kalbėjo pašnekovė.
Tokiu atveju, pasak E. Bačionytės, asmeniui suteikiamas numatytas laikotarpis ir nemokama galimybė egzaminą laikyti iš naujo (jį vykdant kitam egzaminuotojui).
Tiesa, pašnekovė tikina, kad kol kas tokių atvejų, jog būtų anuliuota net ir galiojantis vairavimo egzaminas, nepasitaikė.
„Regitra“ skaičiuoja, kad pernai būsimi vairuotojai iš viso pateikė 305 apeliacijas.
„Tai yra apie 0,11 proc. nuo visų laikytų teorijos ir praktikos egzaminų. Peržiūrėjus praktikos egzamino vaizdo įrašus, 84 proc. atvejų paliktas galioti pirminis egzamino rezultatas. Tik 16 proc. egzaminų rezultatų buvo anuliuoti“, – pridūrė ji.
2024 m. buvo gautos 7 apeliacijos dėl teorijos egzamino. Visų jų rezultatai palikti galioti.
„Regitra“ pakeitė vairavimo egzaminų vertinimą
Naujienų portalas tv3.lt primena, kad „Regitra“ visai neseniai pristatė 6 pagrindinius atnaujinimus, kaip bus vertinami vairavimo egzaminai:
- paprastinamas motociklininkų akių apsaugos skydelio vertinimas aikštelėje. Nuspręsta nevertinti, kaip būsimasis motociklininkas naudoja akių apsaugą, kai važiuojama iki 30 km/h greičiu arba, kai atliekami lėti manevrai;
- sujungiami specialieji manevrai. B kategorijos egzaminų metu bus sujungiami dviejų specialiųjų manevrų atlikimai. Vietoje dabar atskirai atliekamų apsisukimo ribotame plote ir važiavimo atbuline eiga su posūkiu, reiks atlikti vieną užduotį – apsisukimą atbuline eiga įsukant į važiuojamąją dalį dešinėje ir išvažiuoti į priešingą pusę. Tokiu būdu atliekamas apsisukimas atbuline eiga įvažiuojant į šalia esančią teritoriją ar gatvelę;
- paprastesnis vertinimas manevruojant tarp eismo juostų. Situacija, kai egzaminuojamasis, vairuodamas automobilį vienos pusės ratais pervažiuoja ištisinę horizontaliojo ženklinimo liniją, kuri skiria tos pačios krypties eismo juostas, bus vertinama nekritine klaida vietoje kritinės;
- didesnės lėto važiavimo vertinimo ribos. Egzaminuojamajam pasirinkus per mažą važiavimo greitį kelio atkarpose, kuriose maksimalus leistinas važiavimo greitis yra daugiau kaip 50 km/h, klaida bus fiksuojama tik tuomet, kai be pagrįstos priežasties važiuojama 20 km/h mažesniu nei didžiausias leistinas greitis, greičiu. Iki šiol klaida buvo fiksuojama važiuojant 15 km/h mažesniu nei didžiausias leistinas greitis, greičiu;
- pirmiausiai egzaminuotojas pasiūlys pasitaisyti, o ne iš karto vertinti klaida. Bus nustatomas 30 sek. laikas sureaguoti į įspėjimą, kad egzaminuojamasis netinkamai naudojasi saugos priemonėmis, pavyzdžiui, pradėjo važiuoti neužsisegęs saugos diržo, netinkamai dėvi motociklininko apsaugas. Jei būsimasis vairuotojas nepasitaisys per 30 sek., tik tuomet tai bus vertinama klaida;
- pasidomėkite šviesų aukščio reguliavimu. Prieš egzaminą būsimajam vairuotojui yra užduodami trys klausimai apie transporto priemonės techninės būklės tikrinimą. Vienas iš galimų klausimų – kaip tikrinama, ar veikia žibintai. Nuo šiol vairuotojas turės atsakyti ne tik apie transporto priemonės žibintus, bet ir šviesų aukščio reguliatorius.
„Regitra“, kurie ruošiasi laikyti vairavimo egzaminus, primena, kad yra parengusi gausybę praktinių patarimų.
Patiko straipsnis? Užsiprenumeruokite mūsų naujienlaiškį ir gaukite svarbiausias dienos naujienas bei įdomiausius straipsnius kiekvieną darbo dieną 11 val. Tiesiai į Jūsų el. paštą!
Turi leist pasirinkt pas ka eit laikyt egzamina. Gana cia ruskiu ivestos tvarkos!!!!