Lietuvos prekybos įmonių asociacijos direktorės Rūtos Vainienės teigimu, pagal naujausią nutarimą, į vaistines, bankus ar paštą, kurie yra prekybos centruose, galės patekti tik galimybių pasą turintys asmenys, nes jis bus tikrinamas prie prekybos centrų pagrindinių įėjimų. Anot jos, visiems galios vienoda tvarka ir išimčių nebus.
„Juk prekybos centre įsikūrusi vaistinė, paštas ar bankas nėra vienintelės paslaugų teikimo vietos mieste. Yra ir kitų vietų, kur žmonės gali nueiti be galimybių paso.
O prekybos centre, mūsų nuomone, turėtų būti visiems vienoda tvarka. Jeigu visus įleisime, tada nepasieksime tikslo, kurio norime – sukurti saugią aplinką darbuotojams ir pirkėjams. Juk prekybos centruose su galimybių pasu pirkėjai galės nebedėvėti kaukių, todėl ir būtina užtikrinti visiems vienodą tvarką, kad žmonės būtų saugūs ir neužsikrėstų“, – sakė prekybininkų atstovė.
Vaistinės su sprendimu nesutinka
Lietuvos vaistinių asociacijos pirmininkė Kristina Nemaniūtė-Gagė teigė, kad vaistai yra būtinosios prekės, žmogus negali nuspręsti tiesiog jų nebevartoti.
„Tokiu atveju žmogui gali grėsti ligos komplikacijos, liga taptų nebekontroliuojama ir ženkliai pablogėtų pacientų sveikata bei savijauta. Valstybei tai kainuotų dar daugiau, nes tokie žmonės patektų į gydymo įstaigas, kurios dabar ir taip yra apkrautos.
Suprantame valstybės norą ir tikslą, kad kuo daugiau žmonių pasiskiepytų, ir jį palaikome. Vaistinės prisideda ir vakcinuodamos, ir teikdamos informaciją gyventojams apie COVID-19 vakcinų naudą, o šiuo metu ir išduodamos galimybių pasus Lietuvos gyventojams.
Jau esame išdavę 122 tūkst. galimybių pasų. Ir manome, kad į visas Lietuvos vaistines turi patekti visi Lietuvos gyventojai“, – sakė K. Nemaniūtė-Gagė.
Ji tikisi išvengti kurioziškų situacijų, kai žmogus negali ateiti į vaistinę, kurioje nori pasiimti galimybių pasą arba pasiskiepyti nuo COVID-19.
„Be to, dar nėra įteisintos galimybės užsisakyti receptinius vaistus į namus, todėl apribojus galimybę patekti į vaistinę sumažės reikalingų vaistų prieinamumas. Siūlyti gyventojams eiti į kitą vaistinę taip pat nėra išeitis. Ne visi gyventojai tai gali padaryti, dalis mūsų pacientų turi judėjimo negalią, jiems vykti į kitą vaistinę būtų nepatogu, o kartais ir neįmanoma.
Be to, vaistinėse skiriasi ir vaistų asortimentas. Retų ir brangių vaistų rinkoje tiek nėra, kad jie būtų prieinami kiekvienoje vaistinėje. Todėl negalėdamas patekti į konkrečią vaistinę žmogus bus priverstas laukti, kol jam reikalingas vaistas bus pristatytas į kitą vaistinę. Tai gali užtrukti 2 darbo dienas mieste arba 4 darbo dienas kaimo teritorijoje“, – įspėjo vaistinių asociacijos atstovė.
K. Nemaniūtė-Gagė teigė suprantanti, kad šioje sudėtingoje situacijoje visi turi susitelkti ir galvoti ne tik apie patogumą atskiriems verslams, bet ir apie tai, kaip laikantis saugumo reikalavimų užtikrinti būtinųjų paslaugų teikimą.
„Sprendimai gali būti labai paprasti, pavyzdžiui, užtikrinti galimybę visiems pacientams patekti į vaistinę, tačiau apribojant galimybę iš jos patekti į prekybos centrą, kur visi kiti klientai yra su galimybių pasais.
Turint noro tikrai galima rasti techninių galimybių tai įgyvendinti“, – tikino vaistinių asociacijos pirmininkė.
Praras klientus
„Camelia“ vaistinių tinklą valdančios bendrovės „Nemuno vaistinė“ generalinė direktorė Aušra Budrikienė irgi nesutiko su sprendimu.
„Juk vaistinės suteikia būtinąją farmacinę paslaugą – čia pacientai ir konsultuojasi, ir įsigyja vaistus. Į vaistines, esančias prekybos centruose, buvo galima patekti ir karantino metu, tam nereikėjo ir atskiro įėjimo, tad, manome, kad dabartinis ribojimas yra neteisingas“, – sakė vaistinių tinklo vadovė.
Anot jos, vaistinėse gyventojai taip pat ir skiepijami nuo COVID-19.
„Mūsų vaistinės, kuriose atliekamas skiepijimas nuo COVID-19, yra prekybos centruose Vilniuje – „Nordika“ ir „Helios City“. Kadangi šiose vaistinėse yra skiepijimo kabinetai, šios vaistinės turi asmens sveikatos priežiūros įstaigos statusą, tad patekimas į jas turi būti neapribotas.
Visgi, kadangi šios vaistinės yra prekybos centruose, galiojantys reikalavimai nurodo, kad skiepytis ateisiančius pacientus vaistininkas turėtų ateiti pasitikti prie pagrindinių prekybos centro durų, o po skiepijimo išlydėti iki pat pagrindinių prekybos centro durų.
Tai smarkiai apsunkintų skiepijimo procesą, nes neturime darbuotojų, kurie užsiimtų lydinčiojo asmens darbu, dėl to nukentėtų farmacinės paslaugos suteikimas kitiems pacientams, o skiepijantis vaistininkas turi pasiruošti skiepijimui, po procedūros sutvarkyti darbo vietą, ruoštis kitiems skiepijimams ir pan.“ – komentavo A. Budrikienė.
Ji tikino, kad jei nesikeis šiuo metu patvirtintas nutarimas, dalį klientų vaistinės praras.
„Skaičiuojame, kad vaistinių, esančiose prekybos centruose, visoje šalyje turime apie 50. Taip pat, nors suteikiame COVID-19 skiepijimo paslaugą kai kuriose vaistinėse, pagal dabartinį nutarimą, skiepyti negalime“, – sakė vaistinių tinklo vadovė.
Bankai siūlo reikalus tvarkyti internetu
Lietuvos bankų asociacijos (LBA) komunikacijos vadovė Valerija Kiguolienė tikino, kad finansų ir kredito įstaigos savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikoje galiojančiais teisės aktais ir deda visas pastangas, kad asmenų aptarnavimo tvarkos pasikeitimai nesudarytų nepatogumų klientams.
„Svarstant apsilankyti skyriuje, patariama pirmiausia susipažinti su aktualia informacija dėl paslaugų teikimo konkretaus banko interneto svetainėje bei užsiregistruoti vizitui iš anksto telefonu ar internetu.
Galimybių paso neturintiems klientams, norintiems apsilankyti banko skyriuje, patartume atkreipti dėmesį į aktualią lankymosi prekybos centruose tvarką – norint išvengti nesklandumų, šiems klientams rekomenduotume rinktis padalinius, turinčius atskirą įėjimą iš lauko“, – siūlė bankų asociacijos atstovė.
Anot jos, kaip ir anksčiau pandemijos metu, rekomenduojama kasdienius finansų reikalus tvarkyti nuotoliniu būdu:
„Visi bankai skyrė itin daug dėmesio ir išteklių tam, kad padėtų klientams kuo daugiau klausimų išspręsti nevykstant į fizinius aptarnavimo skyrius: telefonu, el. paštu, interneto svetainėse ir kitais elektroniniais kanalais.“
LBA narių duomenimis, šiuo metu daugiau kaip pusę telefonu besikreipusių klientų klausimų pavyksta išspręsti nuotoliniu būdu.
„Primename, kad esami Lietuvoje veikiančių bankų privatūs klientai mokėjimo korteles gali užsisakyti internetu ir gauti jas paštu. Pakeitus gyvenamąją vietą, rekomenduojama atnaujinti atitinkamus duomenis banko kliento anketoje, nes kortelės siunčiamos joje nurodytu adresu. Apsilankyti skyriuje gali prireikti norint atnaujinti prisijungimo priemones – pavyzdžiui, gauti naują PIN kodų generatorių“, – vardijo V. Kiguolienė.
Sprendimo dar neturi
Lietuvos pašto atstovai tikino, kad dar laukia oficialių institucijų sprendimų, jas gavę nuspręs, kaip adaptuoti savo veiklą ir apie tai gyventojus informuos.