Iniciatorius – savivaldybė
Pirmasis būdas pradėti daugiabučio atnaujinimo procesą yra savivaldybės iniciatyva. Ji pasirenka daugiausiai energijos vartojančius daugiabučius namus ir gavę gyventojų pritarimą, paskiria projekto administratorius, kurie ir įgyvendina renovacijos procesą.
Šis modelis palengvina būstų savininkų naštą, kuri krenta ant paskirto administratoriaus pečių, o patys gyventojai neturi prisiimti organizacinių įsipareigojimų ar projekto įgyvendinimo rizikų.
Norint patekti į savivaldybės atnaujinamų daugiabučių programą, pastatas turi atitikti tam tikrus reikalavimus, nes tokia galimybė yra siūloma pačių energiškai neefektyviausių namų butų savininkams.
Šių namų gyventojams administratoriai suteikia informaciją, kodėl reikia renovuoti jų būstą, kokie yra atnaujinimo būdai ir kokį rezultatą galima pasiekti. Administratoriai atsižvelgia ir į gyventojų siunčiamus prašymus renovuoti daugiabutį.
Taip pat, nuo 2017 m. prioritetas dalyvauti programoje yra teikiamas namams įtrauktiems į savivaldybių rengiamas Kvartalų energinio efektyvumo didinimo programas Pagal šias programas, atnaujinami ne pavieniai daugiabučiai , o visi kvartale esantys kartu su infrastruktūra: šaligatviais, parkavimo ir vaikų žaidimų aikštelėmis, žaliosioms erdvėms ir kt.
Pradžia gyventojų iniciatyva
Kitas būdas pradėti atnaujinimą – pačių gyventojų iniciatyva, kai už jį atsakingas tampa namo valdytojas (bendrijos pirmininkas, gyventojų jungtinę veiklą atstovaujantis fizinis asmuo arba namą administruojančios įmonės įgaliotasis).
Į projekto administratoriaus pareigas įeina daugiabučio atnaujinimo visų etapų eigos priežiūra, bendravimas su gyventojais, techniniais prižiūrėtojais, rangovais ir valstybinėmis įstaigomis, projekto finansavimo rūpinimasis ir gyventojų informavimas. Butų savininkų daugumos sprendimu projekto administratorius gali būti pakeistas.
Norint pradėti renovacijos procesą pirmiausia turi būti sušauktas daugiabučio gyventojų susirinkimas.
Pranešimas apie susirinkimą
Susirinkimo organizatorius (bendrijos pirmininkas, nuosavybės administratorius, savivaldybės vykdomoji instituciją) privalo parengti pranešimą apie šaukiamą susirinkimą ir pranešti apie jį likus ne mažiau kaip 14 kalendorinių dienų iki susirinkimo.
Susirinkimo pranešime būtinai turi būti nurodyti susirinkimo organizatoriaus rekvizitai, susirinkimo data, laikas ir vieta, susirinkimo darbotvarkė. Taip pat, pranešime privalo būti informacija, kaip, kur ir iki kada butų ir kitų patalpų savininkai gali susipažinti su darbotvarkėje esančia papildoma informacija ir dokumentais, iki kada gyventojai gali pateikti savo pasiūlymus ar klausimus.
Pirmasis susirinkimas
Pirmajame butų savininkų susirinkime, organizatorius turėtų apibendrinti informaciją apie namo fizinę ir energetinę būklę, apžvelgti priemones, kurias reikėtų įgyvendinti, siekiant energinio efektyvumo didinimo.
Be to, gyventojams susirinkimo organizatorius turi paaiškinti, kokios yra namo modernizavimo finansavimo sąlygos, kokią paramą suteikia valstybė bei kokie asmenys turi teisę į kompensaciją. Po pirmojo susirinkimo gyventojai turi būti pilnai susipažinę su namo atnaujinimo procesu ir jo etapais.
Prireikus, į šį susirinkimą namo valdytojas gali pasikviesti ir BETA atstovus ar finansinės institucijos specialistus, kurie galėtų pristatyti namo atnaujinimo finansavimo sąlygas ir padėti atsakant į gyventojams kylančius klausimus.
Svarbu paminėti, kad norėdami įgyvendinti daugiabučio atnaujinimą, butų savininkų susirinkime ar balsuojant raštu jam pritarti turi daugiau nei 50 proc., tiek pat turi balsuoti norint gauti finansavimą“.
Taip pat, po butų savininkų susirinkimo jo organizatorius turi parengti susirinkimo bei priimtų sprendimų protokolą. Jis turi būti parengtas atitinkamai pagal nustatytus teisės aktų reikalavimus.
Galiausiai, gyventojams pritarus dalyvavimui Daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) programoje, namo valdytojas turi pereiti prie kito itin svarbaus etapo – būsto atnaujinimo projekto rengimo.
Straipsnių serija Renovacija. DUK apima dažniausiai užduodamus klausimus: kodėl verta investuoti į daugiabučio atnaujinimą, kaip inicijuoti ir įgyvendinti projektą, kokias energinio efektyvumo didinimo priemones finansuoja valstybė ir kaip renovacija padeda tausoti gamtą, bei prisideda prie darnaus miestų vystymosi. Šiuo metu iki 2020 m. sausio 31 d. BETA priima paraiškas daugiabučiams atnaujinti. Daugiau informacijos galite gauti paskambinę nemokama telefono linija 8 800 200 12.