Savitarnos kasos, apsipirkimai internetu ir nuolaidos išmaniosiose programėlėse piktina vyresnio amžiaus gyventojus.
Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (SADM) teigimu, dar pernai Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos atliktas tyrimas atskleidė, kad dėl prekybininkų taikomų naujovių daliai gyventojų tenka ilgiau apsipirkti parduotuvėse, o taip pat neretai nepavyksta pasinaudoti teikiamomis nuolaidomis.
„Atsižvelgiant į tai, ką kalba ir patiria vyresnio amžiaus žmonės, siūlau prekybos tinkluose numatyti galimybę, kad senjorus galėtų aptarnauti vienas iš parduotuvės darbuotojų.
<...> Man atrodo, kad mūsų senjorai nusipelnė didesnės pagarbos ir dėmesio, suteikiant jiems priemones mažinti savo atskirtį nuo visuomenės“, – dar praėjusią savaitę viešai kalbėjo socialinės apsaugos ir darbo ministrė I. Ruginienė.
Atsirastų įpareigojimai prekybininkams?
Pasak ministrės, paslaugos turi būti orientuotos ne tik į jaunimą, bet ir į visus visuomenės sluoksnius.
Tad I. Ruginienė prekybininkams pasiūlė visuomet užtikrinti galimybę gyventojams atsiskaityti įprastoje kasoje, kur dirba pardavėjas.
Tiesa, nors šios kalbos paremtos tik rekomendacijomis, viena iš nuskambėjusių idėjų – tiesioginis įpareigojimas prekybininkams.
„Antras žingsnis būtų įpareigojimas, tačiau mes esame išsivysčiusi visuomenė, kuri turi nulinę toleranciją diskriminacijai, kuri savyje turi išugdytą pagarbos jausmą.
Dėl tam tikrų dalykų turime sėsti ne prie teisės aktų, bet jungtinai susitarti, kad taip turi įvykti“, – tąkart teigė ministrė.
Visgi naujienų portalui tv3.lt SADM atstovai patikslino, kad šiuo metu nėra numatyta jokių konkrečių įpareigojimų ir atsakomybės, jei nebus paisoma siūlymo.
Esą ministerija nesiekia veikti prieš prekybininkų valią, tačiau iš jų tikisi supratimo, kad vyresnio amžiaus žmonėms bus suteikta galimybė prekes įsigyti be didesnių sunkumų, t.y. tiesiog įprastoje kasoje, kur dirbtų parduotuvės darbuotojas.
Pirkėjai išgirs informaciją per radiją, atsiranda pagalbos mygtukai
„Maxima LT“ Komunikacijos ir korporatyvinių ryšių departamento vadovė Indrė Trakimaitė–Šeškuvienė naujienų portalui tv3.lt komentavo, kad ministrės I. Ruginienės siūlymą vertinama teigiamai.
„Pirkėjus visose lietuviško prekybos tinklo 242 parduotuvėse visada pasitinkame su bent viena dirbančia įprasta kasa – tą savo klientams esame pažadėję ir šio pažado laikomės.
Taip pat, reaguodami į padidėjusį žmonių srautą parduotuvėse, atidarome daugiau kasų, kuriuose pirkėjai yra aptarnaujami“, – teigė ji.
I. Trakimaitė–Šeškuvienė sako, kad parduotuvėse yra kabinami ir specialūs plakatai, kurie pirkėjams primena apie nuolat veikiančią įprastą kasą.
„Jau kitą mėnesį dar daugiau dėmesio skirsime klientų edukacijai ir visose parduotuvėse per vietinį radiją informuosime apie nuolat veikiančią įprastą.
Visame prekybos tinkle neturime parduotuvių, kuriose būtų vien tik savitarnos kasos, ir tokių planų ateityje neturime“, – žada prekybos tinklo atstovė.
Ji taip pat pripažįsta, kad parduotuvėse iš tiesų atsiranda tokių žmonių, kuriems išbandyti technologines naujoves sudėtinga.
„Vyresniems žmonėms iš tiesų gali kilti sunkumų savitarnos kasose renkantis prekę ekrane ar ją skenuojant. Todėl parduotuvių kasininkai–pardavėjai visada yra pasirengę padėti ir palengvinti apsipirkimo patirtį.
Beje, nuo 2023 metų rudens diegiame naujos kartos savitarnos kasas – jose padidinti ekranai, išplėstos erdvės tam, kad prekių paieška būtų dar patogesnė, o pirkėjams su didesniais pirkinių krepšeliais taip pat būtų patogu apsipirkti“, – kalbėjo I. Trakimaitė–Šeškuvienė.
Tuo metu „Iki“ prekybos tinklo atstovė Gintarė Kitovė komentavo, kad parduotuvėse yra stebimas pirkėjų srautas.
„Parduotuvėje klientus aptarnaujančių darbuotojų kiekis yra proporcingas pirkėjų srautui.
Žinoma, gali pasitaikyti atvejų, kai, esant nedideliam pirkėjų srautui, darbuotojas yra ne kasoje, o padeda konsultacijos prireikusiam pirkėjui prie lentynų ar informacijos stalo, tačiau darbuotojai yra netoliese ir visada gali padėti apsipirkti tiek savitarnoje, tiek aptarnauti reguliarioje kasoje“, – kalbėjo ji.
G. Kitovės teigimu, kad pirkėjai, kartą išbandę savitarnos kasas, esą vėliau prie jų grįžta vis dažniau.
Be to, ji atkreipia dėmesį, kad tam tikri ministrės I. Ruginienės išsakyti siūlymai jau pradėti įgyvendinti.
„Šiuo metu dviejuose parduotuvėse testuojame pagalbos mygtukus – jei pirkėjui prireiks darbuotojo pagalbos, jis turės galimybę iškviesti darbuotoją, kuris padėtų prie lentynų, sveriamos mėsos ar konditerijos skyriuje, ateitų daugiau darbuotojų aptarnauti reguliarioje kasoje.
Po Velykų projekto apimtį planuojame plėsti ir šiuos mygtukus testuoti net 5 parduotuvėse Vilniuje, Kaune ir Klaipėdoje“, – apie naujovę kalbėjo G. Kitovė.
Pašnekovė vardija, kad dar pernai buvo suburta ir Klientų valdyba. O tarp valdybos narių buvo ir senjoras, kuris prekybos tinklą esą konsultavo visus metus.
„Per tą laiką atsirado ir daugiau informacijos senjorams, video turinys su instrukcijomis, pavyzdžiui, kaip naudotis savitarnos kasa, programėle ir pan.
Tam tikrose parduotuvėse įrengėme vaisių ir daržovių svarstykles. Ant jų galima pasverti vaisius, daržoves, iškart gauti kainos lipduką. Tokiu atveju, net ir atsiskaitant savitarnos kasose, užteks tik nuskenuoti prekės kodą, nebereikės ieškoti konkrečios prekės“, – vardijo G. Kitovė.
Ji taip pat atkreipia dėmesį, kad taip pat buvo atnaujintos ir kainų etiketės, savitarnos kasų sistema.
Siūlo kreiptis patiems į darbuotoją
G. Kitovė pirkėjams primena, kad prekybos tinklo darbuotojai esą yra pasirengę pereiti dirbti į standartinę kasą net ir tada, jei joje niekas nedirba.
„Užtenka jį informuoti apie tokį norą ir pirkėjas tikrai bus aptarnautas“, – teigė prekybos tinklo atstovė.
„Lidl Lietuva“ viešųjų ryšių vadovė Lina Skersytė antrina, kad prekybos vietose veikia tiek standartinės, tiek ir savitarnos kasos.
„Pirmoji kasa visada yra paruošta aptarnauti pirkėjus. Šią kasą taip pat galima atskirti dar ir iš to, kad virš jos visada pirkėjas mato degančią žalią šviesą, kuri reiškia, jog kasa yra paruošta pirkėjų atsiskaitymui.
Tereikia informuoti darbuotoją apie norą atsiskaityti standartinėje kasoje ir savitarnoje ar kitoje parduotuvės vietoje dirbantis kolega, ateis aptarnaus pirkėjų“, – kalbėjo pašnekovė.
Prekybos tinklo „Rimi“ Ryšių su visuomene ir korporatyvinės atsakomybės vadovė Eglė Krasauskienė komentavo, kad parduotuvėse taip pat yra bent viena visada veikianti reguliari kasa.
„Be to, prie visų savitarnos kasų yra darbuotojas, kuris padeda pirkėjams, jei kyla bet koks klausimas.
Piko metu dideliuose centruose dažnai dirba net 2 savitarnos kasų darbuotojai. O bet kuris žmogus, kuriam kyla klausimų (ne tik senjorui), gali paspausti pagalbos mygtuką ir darbuotojas prieis padėti. O visuomet esam atviri ir svarstome įvairius variantus“, – kalbėjo ji.
Europos Sąjungos (ES) pagrindinių teisių agentūros duomenimis Lietuvoje bazinius skaitmeninius įgūdžius turinčių vyresnio amžiaus žmonių dalis nesiekia Europos vidurkio.
55–64 metų amžiaus grupėje pagrindinius skaitmeninius įgūdžius turi tik 31 proc. žmonių (ES – 42 proc.), o 65–74 m. amžiaus grupėje – tik 13 proc. žmonių (ES – 25 proc.).
Patiko straipsnis? Užsiprenumeruokite mūsų naujienlaiškį ir gaukite svarbiausias dienos naujienas bei įdomiausius straipsnius kiekvieną darbo dieną 11 val. Tiesiai į Jūsų el. paštą!