Transporto prekybos platformos Autoplius.lt duomenimis, 2020-ųjų pirmąjį ketvirtį šalyje įvyko 89,7 tūkst. automobilių sandorių – 7,3 proc. mažiau nei tuo pačiu praėjusių metų laikotarpiu.
„Labiausiai karantinas paveikė naujų ir naujai įvežtų naudotų automobilių prekybą“, – teigia transporto prekybos platformos komunikacijos vadovas Matas Buzelis.
Mažiausiai paveikta – vidinė rinka
Per šių metų sausio – kovo mėnesius Lietuvos vidinėje rinkoje įvyko 53 tūkst. automobilių savininkų keitimo operacijų – tiek buvo parduota šalyje jau registruotų naudotų automobilių. Palyginti su 2019 metų pradžia, tokio tipo sandorių šiemet įvyko 5,7 proc. mažiau.
„Kovo mėnesį buvo parduota 12,8 tūkst. naudotų automobilių – 38 proc. mažiau nei prieš metus. Turime pastebėti, kad karantinas sukaustė ne visą kovo mėnesį, todėl tikėtina, kad pasibaigus balandžiui statistikoje matysime dar didesnę duobę sandorių kreivėje“, – komentuoja M. Buzelis.
Lietuvoje jau registruotais automobiliai prekiauti COVID-19 virusas nesutrukdė. Automobilių pirkimo ir pardavimo deklaravimas naudojantis „Regitros“ elektroninėmis paslaugomis veikė pilnu pajėgumu. Su šiuo procesu turėjo susipažinti visi pirkėjai ir pardavėjai, o dalis jų, tikėtina, net ir po karantino atsisakys stovėjimo gyvose eilėse.
Kas slopino importo rinką
Kovo viduryje įvestos karantino sąlygos skaudžiau kirto naudotų automobilių importo rinkai. Transporto prekybos platformos duomenimis per pirmąjį šių metų ketvirtį į Lietuvą buvo įvežta 25 tūkst. naudotų lengvųjų automobilių pastoviai registracijai arba 14 proc. mažiau nei 2019-ųjų pradžioje.
Kovo mėnesį Lietuvoje buvo užregistruota tik apie 4,2 tūkst. įvežtų naudotų automobilių – 57 proc. mažiau nei per 2019-ųjų kovą, kai į šalį buvo įvežta 9,9 tūkst. naudotų lengvųjų automobilių.
„Karantino sąlygos palaužė ne tiek sandorius, kiek jiems vykdyti reikalingą infrastruktūrą. Nekalbant apie tai, kad įvežti į Lietuvą automobilius tapo sunkiau, jų registravimas Lietuvoje buvo neįmanomas iki kovo 25 dienos.
Daugiau negu savaitę sandoriai nevyko, o įprastomis sąlygomis per savaitę įvyksta apie 2,5 tūkst. importuotų automobilių sandorių.
Tačiau nuo balandžio 1 dienos įvežtų automobilių registracijos procedūra buvo dar supaprastinta. Džiaugiamės, kad „Regitros“ specialistai operatyviai sujungė nutrūkusią infrastruktūros grandinę“, – aiškina specialistas.
Automobilių prekybos platformos atstovas pastebi, kad per pirmąjį 2020-ųjų ketvirtį į Lietuvą įvežamų transporto priemonių pasiskirstymo pagal amžiaus grupę ir degalų tipą labai didelių pokyčių neužfiksuota.
„Praėjusį ketvirtį dyzelinių importuojamų automobilių rinkos dalis sudarė rekordiškai mažą 70,7 proc. dalį ir palyginti su 2019 metų tuo pačiu laikotarpiu sumenko 1,8 proc. punkto.
Šalyje ir toliau didžiausią paklausą turi 11 – 15 metų amžiaus grupės naudoti automobiliai. Tokie sudarė net 43,1 proc. visos importo rinkos, nors ši amžiaus grupė per metus susitraukė 2,1 proc. punkto“, – įvežamų automobilių rinką komentuoja ekspertas.
Kainų pokyčiai nedideli
Vidutinė naudoto automobilio rinkos kaina pirmąjį šių metų ketvirtį siekė apie 4,4 tūkst. eurų. Palyginti su praėjusių metų sausio – kovo mėnesiais, šis rodiklis padidėjo 163 eurais arba 4 proc. Tačiau 2019-ųjų pabaigoje vidutinė naudoto automobilio sandorio vertė siekė 4,7 tūkst. eurų.
Pasak M. Buzelio, trumpalaikėje perspektyvoje naudoti automobiliai dėl karantino sąlygų neturėtų nei brangti, nei pigti.
„Jeigu labiausiai viruso paveiktose Vakarų Europos šalyse transporto priemonės bus parduodamos itin viliojančiomis kainomis, tikėtina, kad netrukus dideli autovežių srautai perpildys pasiūlą Lietuvoje. O šalia to pridėję sumenkusį eksportą į užsienio šalis galbūt galėsime pastebėti kainų mažėjimo tendencijos. Tačiau tai turėtų būti ilgas procesas ir kol kas tokių požymių nefiksuojame“, – teigia specialistas.
Be to, 2020 metai Lietuvos automobilių rinkai atneš iššūkių ne tik dėl karantino.
Nuo liepos 1 dienos turėtų įsigalioti automobilių registracijos mokestis, galimai taip pat pristabdysiantis pirkėjų norą atsinaujinti ar namų ūkį papildyti dar viena transporto priemone. Tačiau paklausa sumažėjo tik laikinai, o valstybė jau pristatė naujų ir naudotų elektromobilių pirkimo skatinimo priemonę.
Aplinkos ministras patvirtino taisykles, pagal kurias skiriama kompensacinė išmoka perkantiems elektromobilį. Jeigu automobilis naudotas skiriama 2 tūkst. eurų, o jei naujas, kompensacija siekia 4 tūkst. eurų. Papildomas 1 tūkst. eurų skiriamas gyventojui, kuris sunaikino seną transporto priemonę.
Ekspertas priduria, kad didžiausias smūgis rinkai jau suduotas, ir dabar kai situacija tapo stabili, kiekviena pataisyta infrastruktūros spraga didina transporto priemonėmis besidominčių žmonių srautą – susidomėjimas tiek naujais, tiek naudotais automobiliais auga.
„Stebime, kaip keičiasi skambučių automobilių pardavėjams grafikas. Jeigu prasidėjus karantino sąlygomis susidomėjimas parduodamais lengvaisiais automobiliai sumažėjo per pusę, tai šiuo metu iki viso pajėgumo trūksta tik ketvirtadalio.
Po truputį žmonės vėl ima domėtis parduodamais automobiliais. Yra tikimybė, kad naudotų automobilių prekybai ši pandemija smogs ne taip stipriai, kaip buvo galvojama.
Tačiau turime dar šiek tiek palaukti – daug kas priklauso ir nuo to, kaip valstybė padės nukentėjusiems verslams bei kaip į viruso pasekmes reaguos kitos šalys“, – tikina M. Buzelis.