Apie tai, kas toliau laukia vairuotojų, naujienų portalo tv3.lt laidoje „Dienos pjūvis“ diskutuoja žurnalo „Auto Bild Lietuva“ vyriausiasis redaktorius Vitoldas Milius ir vairavimo mokytojas ir ekspertas Artūras Pakėnas.
Ar aplinkosaugininkų organizuojami reidai atneš tokių rezultatų, kokių yra tikimasi?
A. Pakėnas: Žiūrėkit, jeigu nori nukirsti medį, reikia kirvio, bet jeigu paimi plaktuką, tai kiek tu jį bedaužysi, jis netampa kitokiu. Tai, jeigu mes pasirinkome netinkamą sprendimą, kaip mes ji bekaitaliosim, jis vis tiek bus netinkamas. Tai aš maniau, ir iki šiol manau, kad jeigu mes tikrai norim sumažinti taršių automobilių kiekį gatvėse, pažiūrėkime, o kas dabar tikrina automobilių taršą išvis. Ir mes randame, kad turime techninių apžiūrų centrus. O kas su jais negerai? <...>
Jeigu mes skaitome, kad yra taršių automobilių, padidinkime techninių apžiūrų periodiškumą, jeigu sakome, kad seni automobiliai taršūs, tai pasakykime, kad automobiliai nuo 10 metų eis techninę apžiūrą ne kas 2 metus, o kas metus. Jeigu dyzeliniai taršesni, tai jie gal kas 6 mėnesius. Tai žmonės tada pradės galvoti. O dabar mes paėmėme kažkokią naują struktūrą, kuri pati nepasiruošusi, žmonės nesupranta, ką jie ten daro tose gatvėse. Galų gale, mes gatvių nepaversime patikrinimų centrais. Gatvė ir yra gatvė skirta važiavimui.
Kalbama, kad daugiausiai aplinką teršiantys automobiliai yra varomi dyzeliu ir prognozuojama, kad maždaug iki 2045 m. jų turėtų nelikti. Ką jūs galvojate apie šią datą ir ar tai įmanoma?
A. Pakėnas: Aš apie datas galvoju tiek, kad 2045 m. kažkada bus. Tai tik tiek. Prognozuoti, ar mes neturėsim kažkokių automobilių aš nedrįsčiau. Visai neseniai specialiai klausiausi mokslininkų pasisakymų, tai dyzeliniai automobiliai nėra taršesni už benzininį niekaip. Tai pritariu visiškai tai nuomonei. Svarbu, ar automobilis techniškai tvarkingas ir atreguliuotas, ar ne.
Nuo kitų metų važiuoti automobiliais, kurių rida suklastota, nebus galima. Kaip vertinate tokią naujovę?
V. Milius: Na, čia tokia juokinga naujovė. Visi mes žinom, kad automobilio ridos korekcija čia yra mūsų Lietuvos, kaip sakyt, sporto šaka, nes mes buvome ta šalis, kuri labai tą tranzitą iš vakarų į rytus koregavome ir tame gyvenome. Daug žmonių uždirbo daug pinigų su visu tuo. Ir ta rinka visada reikalavo, kad rida būtų tokia ir ne kitokia. Na, ir visą laiką tas pinigų skirtumas, kuris ateidavo ir leisdavo daugiau uždirbti. Su mažesne rida automobilį buvo galima parduoti brangiau ir, aišku, ta visa apgaulė, kad su ja kažką reikia daryti, visą laiką ji buvo, kaip čia su tuo kovoti, kaip čia visą tai padaryti.
Dabar tai, kad tas automobilis negali dalyvauti eisme, tai paaiškinkit man, kodėl jis negali, kuo jisai blogas? Ta prasme, na, atsuko 100 tūkst., ir ką? Tai jis arba tvarkingas, arba ne. Jis gali būti ir 500 tūkst. pravažiavęs ir absoliučiai tvarkingas, ir 100 tūkst. pravažiavęs ir negalintis dalyvauti eisme. <...> Tai turi būti kažkaip kontroliuojama, kad tų apgaulių būtų mažiau, kad žmonės nebūtų apgaunami, kurie perka, sakykim, tuos naudotus automobilius. Bet juos kažkaip bausi už tai, aš nelabai įsivaizduoju, kad tai būtų tvarkinga schema tam.
Apgaudinėtojus siekiama nubausti, tačiau ar nenutiks taip, kad juos bausime pirkėjų sąskaita?
A. Pakėnas: Tai turėtų būti kažkoks mechanizmas, kad pirkėjas nenukentėtų. <...> Jeigu aš įsigyju automobilį pagal kažkokį skelbimą, paskui oficialiai registruoju valstybinėje įmonėje, dabar AB „Regitra“, ir gaunu valstybinį dokumentą, kad šis automobilis – legalus Lietuvoje – jau jis ir turi būti legalus. Jo atkeisti legalumo negalima. Jei jau nustatysite, kad kažkas pakeitė tą ridą, tai ir pagaukite jį.
Ar turėtų būti taip, kad į Lietuvą iš užsienio įvežamus automobilių, kurių rida jau yra suklastota, nebūtų galima registruoti?
A. Pakėnas: Tai ir dabar automobiliai registruojami, pavyzdžiui, po to, kai atliekama techninė apžiūra. Pirmiausia, aš turiu atlikti techninę apžiūrą, turiu apdrausti automobilį, ir tik po to „Regitra“ jį registruoja. Tai, jeigu mes į šitą schemą įtrauksime ir patikrą ridos, tarkim, atliekant techninę apžiūrą, kokiai institucijai tai bebus patikėta <...>, tai tegul jie tą padaro. Ir jei po to ateina dokumentas, kad šis automobilis Lietuvoje yra nelegalus – su pakeista rida – spręskit, ką daryti.
Daugiau apie tai sužinokite vaizdo reportaže, esančiame straipsnio viršuje.