Samaroje nuo 2019-ųjų gruodžio vyksta medikų ir greitosios pagalbos automobilių vairuotojų protesto akcijos. Jie piketuoja su plakatais „Greitosios pagalbos komercializacijai – ne!“ ir „Ne outsoursingui!“ (angl. Outsourcing, tam tikrų veiklos funkcijų perdavimas išoriniams tiekėjams pagal sutartį).
Nepasitenkinimo priežastimi tapo vietos valdžios sprendimas nuo 2020-ųjų gegužės pirkti iš verslo greitosios pagalbos automobilių nuomą – išskyrus reanimobilius.
Dabartiniai greitosios pagalbos darbuotojai baiminasi, kad „privatininkai“ nesusidoros su jiems keliamomis užduotimis.
„Kas bus, jeigu įvyks katastrofa naftos perdirbimo fabrike? Aš ten važiuosiu, aš neturiu pasirinkimo, faktiškai esu statutinis. O tas, kuris dirba privačiai, jeigu ir važiuos ten, tai sustos už kokių penkių kilometrų, kad automobilis nenukentėtų – jis už jį atsakingas. Ir niekas jo negalės teisti už medicinos paslaugų nesuteikimą“, – BBC pasakojo Samaros „greitosios“ vairuotojas A. Mitrofanovas.
A. Mitrofanovui, kaip ir jo kolegoms, gresia nedarbas. Viso Samaroje darbo gali netekti 275 vairuotojai ir 13 specialistų – mechanikai, dispečeriai ir kiti. Apie būsimą darbuotojų skaičiaus mažinimą Sveikatos ministerija jau perspėjo profsąjungą.
Tiesa, vairuotojams yra siūloma pereiti dirbti į privačią bendrovę. „Dirbdami greitojoje pagalboje, mes neturime teisės protestuoti. Dirbdami privačiai, jau galėsime protestuoti. Kituose regionuose tokie pavyzdžiai jau buvo“, – piktinosi vairuotojas.
Pagal įstatymus greitosios pagalbos vairuotojams iš tiesų yra draudžiama protestuoti.
Vietos sveikatos ministerija pažadėjo, kad tiems vairuotojams, kurie atsisakys pereiti į privačias bendroves, „bus siūlomas darbas greitosios pagalbos stotyse ne Samaroje, o Samaros srityje.
Kodėl perduodami darbai privačioms bendrovėms?
„Greitųjų“ paslauga privatininkams yra perduodama jau keliuose Rusijos regionuose. Pirmą sykį šias paslaugas Rusijoje pradėta siūlyti prie 10 metų. Kai kurių miestų ligoninėse trūko automobilių ir verslo atstovai tiesiog pasiūlė savo paslaugas.
Valdžios atstovų teigimu, tai buvo priverstinis žingsnis – valstybė tuo metu neturėjo pakankamai lėšų, kad atnaujintų automobilių parką ir pirktų greitosios pagalbos automobilius.
Kita priežastis, kodėl sveikatos įstaigų vadovai nusprendžia rinktis pigesnį variantą – V. Putino 2012-ųjų „gegužinės įstatymai“. Tuomet Rusijos vadovas nurodė per nustatytą laikotarpį padidinti medicinos personalo atlyginimus. Kai kurios ligoninės, norėdamos įvykdyti skirtą užduotį, buvo priverstos kažkur taupyti.
Jekaterinburge jau kelerius metus yra nuomojami „greitųjų“ automobiliai ir vairuotojų paslaugos. 2020-aisiais teisę teikti paslaugą gavusi įmonė sulaukė 77 vairuotojų streiko. Anot jų, jiems siūloma dirbti pasirašius individualias sutartis, o tai reiškia, kad nėra apmokamos atostogos ir ligos laikotarpiai, skaičiuojamos minimalios pensijos įmokos.
Vairuotojams buvo pasiūlyta dirbti arba už 25 tūkst. rublių (apie 350 eurų) per mėnesį pagal individualią sutartį (išskaičiavus mokesčius liktų 23,5 tūkst.), arba pagal darbo sutartį už 18 tūkst. rublių (apie 250 eurų). Vasario pradžioje vairuotojams ir tarpininkavimo paslaugas teikiančiai įmonei pavyko susitarti. Tačiau keli Jekaterinburgo vairuotojai BBC pasakojo, kad mieliau dirbtų valstybei. Be socialinių garantijų ligoninės greitosios pagalbos automobilio vairuotojo atlyginimas neatskaičius mokesčių siekia 36 tūkst. rublių (apie 510 eurų). Tai yra ketvirtadaliu daugiau, negu privačiose bendrovėse dirbančiųjų.