„Tai yra flagmanas. Jei nėra kreiserio, apskritai laivyno negalima vadinti laivynu. Be kreiserio, pirmojo rango laivo, tai vadinama flotile. Toks gradacijos supratimas nuo Sovietų Sąjungos laikų buvo priimtas kaip privalomas“, – „Ukrainska pravda“ pasakojo Ukrainos karinio jūrų laivyno vadas viceadmirolas Oleksijus Neižpapa.
Aukšto rango ukrainiečių karininkas priminė, kad kreiseris „Moskva“ buvo surinktas Ukrainoje, Mykolajive. Pirminis jo pavadinimas buvo „Slava“.
O vardą „Moskva“ jis gavo po Maskvos mero prašymo, kai ankstesnis „Moskva“ – didelis priešlaivinis lėktuvnešis kreiseris – baigė savo eksploatacijos laikotarpį, ir rusams reikėjo kam nors suteikti Rusijos sostinės vardą.
Pasak Neižapos, nuo to laiko laivas buvo tiek asmeninio Rusijos diktatoriaus V. Putino, kuris ne kartą lankėsi kreiseryje, tiek tuometinio Maskvos mero V. Lužkovo ir jo įpėdinio A. Sobjanino dėmesio centre.
„Tai buvo Juodosios jūros laivyno pasididžiavimas. Kreiseris dalyvavo visuose posovietinio laikotarpio konfliktuose: kare su Gruzija, kai iš jo buvo kontroliuojamos visos laivyno pajėgos prie jos krantų, jis buvo ir Sirijoje ir kitų konfliktų rajone“, – paaiškino O. Neižapa.
„Lėktuvnešių žudikas“ jūroje, kur nėra lėktuvnešių
Jis taip pat sakė, kad prieš pradedant plataus masto agresiją kreiseris buvo kapitališkai suremontuotas – Rusija investavo daug pinigų į jo modernizavimą. O. Neižpapa paaiškino, kad kariniu požiūriu „Moskva“ buvo skirtas vandenynui, o ne Juodosios jūros akvatorijai.
Pasak jo, jūra yra per maža kreiseriui, kuris gabena 500 kilometrų nuotolio sparnuotąsias raketas. Šis flagmanas buvo sukurtas Šaltojo karo metais siekiant naikinti Jungtinių Valstijų lėktuvnešius ir buvo vadinamas „lėktuvnešių žudiku“, nors Juodojoje jūroje lėktuvnešių ir nėra.
„Moskva“ laive buvo patogu įrengti didelę vadavietę. Ten buvo didelės flagmano kabinos. Kad įsivaizduotumėte, kiek pamenu, ten yra 7 aukštai. Liftas, kuriuo iš pagrindinio vadavietės, esančios po pagrindiniu deniu, būtų galima pakilti ant tiltelio. 7 aukštai, per kuriuos važiuoja liftas! Na, kad vadas arba vyresnysis tiltelyje neturėtų pėsčiomis vaikščioti. Ten buvo plaukimo baseinas. Vadinasi, laivas suteikė labai patogias gyvenimo sąlygas personalo nariams ilgų kampanijų metu“, – aiškino jis.
Turėjo užtikrinti visos laivų grupės saugumą
„Moskva“ sprendė pagrindinius priešlėktuvinės gynybos klausimus: joje buvo įrengtos aptikimo sistemos, elektroninės kovos priemonės ir jūrinė raketų „žemė-oras“ sistemos S-300 versija „Fort“. Tai buvo priešlėktuvinės gynybos skėtis virš laivų grupės vykdomos kampanijos ar mūšio metu“, – „Ukrainska pravda“ pasakojo O. Neižpapa.
Karinio jūrų laivyno vadas pabrėžė, kad „Moskva“ atliko kelias funkcijas: vadavietės, priešlėktuvinės gynybos laivo ir simbolio, kuris reiškė štai – „atėjo Maskva su karu“.
Jis taip pat sakė, kad jį užplūdo emocijos, kai suprato, kad į „Maskva“ buvo pataikyta. Tačiau nebuvo laiko džiūgauti, nes situacija buvo labai įtempta.
„Žinoma, buvo emocijų. Bet tuo metu mes visiškai nesuvokėme momento svarbos. Nes karas tęsiasi, rytoj kas nors gali vėl..... Nebuvo laiko sėdėti ir jausti kažkokią didelę pergalę, situacija tuo metu buvo labai įtempta.
Taip, žinoma, buvo džiaugsmo, kad ukrainietiški ginklai yra tokia sėkmė. Žinoma, tai toks istorinis momentas. Bet man asmeniškai tai praėjo labai greitai“, – apibendrino O. Neižpapa.