Policijos pareigūnų smarkiai trūkstant valdžia nusprendė, kad aplinkosaugininkai automobilius stabdyti ir tikrinti jų taršą nuo šiol galės ir vieni.
Nestojantiems – baudos iki 1200 eurų
Aplinkosaugininkai atkerta, kad jei vairuotojas nesustos, jam grės bauda net iki 1200 eurų. O patikrinus taršą, jei ši viršys leistiną normą, vairuotojai pirmą kartą bus baudžiami bauda, siekiančia iki trijų šimtų eurų.
„Nestojant mums, aplinkos apsaugos pareigūnams, jie gali būti patraukti atsakomybėn administracinei. Ir baudos gana didelės nuo 850 iki 1200 eurų. Iš tikrųjų įgijome dideles teises“, – sakė Aplinkos apsaugos departamento atstovas Robertas Jagminas.
Tačiau tokiems pokyčiams, kad vairuotojus nuo šiol stabdyti galės ne tik policija, bet ir aplinkosaugininkai, vairuotojai bei verslininkai negaili kritikos. Esą vairuotojams kils abejonių, ar jų nestabdo užpuolikai.
„Tai aš įžvelgiu saugumo spragą, mes turbūt labai greitai pamiršome 2018 metų įvykius, kai jauna mergina sustojo susiforminti įvykį su kažkokiu automobiliu ir ta istorija baigėsi tragiškai. Jeigu tai būtų tamsus paros metas, aš savo žmonai sakyčiau, kad ji nestotų“, – TV3 žinioms savo nuomonę išsakė „Deals on Wheels“ įkūrėjas Laurynas Boguševičius.
Pasak specialistų, visuomenė puikiai atpažįsta pareigūno uniformą, tačiau tik maža dalis galėtų atpažinti kelkraštyje stovintį ir lazdele mojuojantį aplinkosaugininką. Esą visuomenėje trūksta komunikacijos, kaip apskritai atrodo aplinkosaugininkas.
„Važiuoja, tarkim, hipotetinis pavyzdys – jauna moteris. Nu vat, ar jai sustoti, kai stabdo kažkoks neaiškus žmogus, bet ne policininkas. Aš tos moters vietoje tikrai nestočiau“, – teigė „CarVertical“ atstovas Matas Buzelis.
Naudos garsiakalbius
Aplinkos apsaugos pareigūnai čia didelės problemos nemato. Neva juos vairuotojai tikrai atpažins – jie bus apsirengę šviesą atspindinčiomis liemenėmis su užrašais, reido metu iš automobilio bus išlipę du Aplinkos apsaugos departamento pareigūnai. Tamsiu paros metu jie dėvės šviesą atspindinčias ryškias liemenes, vairuotojams lieps sustoti per garsiakalbį, jei šie nepamatys aplinkosaugininkų.
„Automobiliai mūsų žymėti, žalios spalvos. Didesnė dalis automobilių yra su švyturėliais. Kaip atpažinti, kad tai aplinkosaugininkai, nėra sudėtinga, ant jų užrašyta ir dar ženklas uždėtas“, – dėstė R. Jagminas.
Vis dėlto dalis kalbintų vairuotojų sako, kad net didelės baudos jų neprivers sustoti.
„Tai baudos čia jau ne naujiena. Kur tik sugalvoja, tai tik baudos. Valdžia pinigus išmėto, dabar reik surinkti“, – nauja tvarka piktinosi TV3 žinių kalbintas vyriškis.
„Mūsų Panevėžio tulpiniai stabdė su policijos uniformomis ir kas buvo – žudė ką tik norėjo. O dabar čia kažkoks su kažkokia uniforma stabdys ir dar ką norės tą darys – prieš, labai prieš“, – piktinosi kalbintas panevėžietis.
Jei aplinkosaugininkams patikrinus automobilio išmetama tarša viršys leistiną normą, vairuotojai bus apdovanoti ne tik baudomis, bet ir neteks techninės apžiūros. O baudos siekia ir kelis šimtus eurų.
„Mokesčius kelia, baudas kelia, viską. Kaip sakant – nori ir paskutinius atimti, kas uždirbama“, – piktinosi kitas panevėžietis.
Pirmieji reidai – pavasarį
Specialistai sako, kad yra kur kas efektyvesnių būdų sumažinti taršą, nei CO2 išmetimą matuojantys aplinkosaugininkai – kad ir patruliuojantys pareigūnai.
„Pamato dūmijantį ir galėtų jį stabdyti ir sakyti – dabar jūs turėsite per 10 darbo dienų nuvykti į techninės apžiūros centrą ir pasitikrinti išmetimo sistemą“, – siūlė „CarVertical“ atstovas.
Esą jei tokiu atveju vairuotojas nepasitikrins išmetimo sistemos, jo techninė apžiūra būtų naikinama. Vis dėlto, pasak specialistų, šiandien vien tik techninės apžiūros centrų darbo neužtenka. Mat ten neretai taršūs automobiliai išsisuka be problemų. Kadangi jau kuris laikas populiarėja galimybė išsinuomoti katalizatorių.
Socialiniuose tinkluose gausu skelbimų, kai vadinamieji verslininkai nuomoja katalizatorius dienai ar daugiau. Pavyzdžiui, už 40 eurų ir vien tam, kad žmogus atliktų techninę apžiūrą.
Aplinkosaugininkai pirmuosius reidus planuoja atšilus orams – jau pavasarį.
Visą reportažą žiūrėkite straipsnio pradžioje.