Pastaraisiais metais darbo ginčų komisija (DGK) fiksuoja vis daugiau skundų iš transporto sektoriaus, o vairuotojai išsiskiria kaip viena aktyviausių darbuotojų grupių, ginančių savo teises. Kodėl būtent jie dažniausiai kreipiasi į DGK? Kokios problemos vyrauja ir ką daryti, kad jų išvengtume? Apie tai plačiau pasakoja Darbo ginčų komisijų darbo organizavimo skyriaus patarėja Audronė Baršienė.
„Transporto sektoriaus darbuotojai, ypač tolimųjų reisų vairuotojai, į darbo ginčų komisiją dažniausiai kreipiasi dėl nesumokėto ar nevisiškai išmokėto darbo užmokesčio bei dienpinigių. Tokie atvejai sudaro apie 80 proc. visų šios srities darbo ginčų. Taip pat dažnai sprendžiame ginčus dėl viršvalandžių neapmokėjimo, nemokamų atostogų, mokymų laikotarpio neįskaitymo bei darbo sutarties nutraukimo teisėtumo“, – vardija A. Baršienė.
Pašnekovė tikina, kad viena iš dažnai pasikartojančių problemų – žodiniai susitarimai tarp darbdavio ir darbuotojo. Vairuotojai neretai nurodo, kad buvo žodžiu sutarta, pavyzdžiui, dėl 120 Eur už vieną darbo dieną, tačiau tokie susitarimai neatsispindi darbo sutartyje. Dažnu atveju darbuotojai pasirašo sutartį jos neskaitę, pasikliauja žodiniu susitarimu ir vėliau, kilus ginčui, reikalauja atsiskaitymo būtent pagal tai, kas buvo pažadėta žodžiu.
Be to, pasirodo, pasitaiko atvejų, kai darbdavys neapmoka vairuotojo mokymų laikotarpio, įformindamas jį kaip nedraudžiamąjį – kitaip tariant, laikotarpį, už kurį nemokamos socialinio draudimo įmokos ir atlygis.
„Dar viena dažna problema – nemokamos atostogos. Vairuotojai teigia, kad tokių atostogų neprašė, neprisimena pasirašę prašymus, o ant dokumentų, anot jų, gali būti ne jų parašai. Kartais paaiškėja, kad prašymai dėl nemokamų atostogų buvo pasirašyti kartu su kitais dokumentais dar darbo sutarties pasirašymo dieną, kai darbuotojas net nebuvo pradėjęs dirbti“, – pasakoja pašnekovė.
Ar darbo specifika lemia unikalius darbo ginčus?
Kelionės, ilgos darbo valandos ir sudėtinga darbo aplinka lemia specifinius ginčus, kurie dažnai pasitaiko būtent tarp tolimųjų reisų vairuotojų ir jų darbdavių. Tokiu atveju reikia pasitelkti specialias priemones, leidžiančias analizuoti vairuotojo darbo ir poilsio režimą – pavyzdžiui, duomenis iš vairuotojo kortelės ar tachografo.
„Didelė dalis šio sektoriaus darbuotojų yra trečiųjų šalių piliečiai, kuriems taikomi papildomi reikalavimai, susiję su migracija – būtina turėti galiojančius teisėto buvimo dokumentus, leidimus dirbti. Dėl to kyla papildomų teisinių iššūkių tiek darbuotojams, tiek darbdaviams“, – teigia A. Baršienė ir priduria, kad situaciją dažnai apsunkina ir kalbos barjeras bei teisinių žinių trūkumas.
Transporto sektoriaus ginčai – ketvirtadalis visų darbo ginčų
2024 m. darbo ginčų komisija gavo 9537 prašymus nagrinėti individualius darbo ginčus. Iš jų net 2 401 prašymas (apie 25 proc.) buvo susijęs su transporto ir saugojimo sektoriaus įmonėmis. Iš minėtų 2 401 prašymo buvo pateikta net 5 531 reikalavimas. Iš jų:
- 27 proc. (1 498 reikalavimai) buvo išspręsti taikos sutartimi – vadinasi, šalys rado bendrą sutarimą;
- 25 proc. (1 404 reikalavimai) – atmesti;
- 19 proc. (1 077 reikalavimai) – tenkinti arba tenkinti iš dalies;
- 11 proc. (622 atvejai) – ieškovai atsisakė reikalavimų iki posėdžio arba jo metu;
- 7 proc. (410 atvejų) – nenagrinėti dėl praleisto kreipimosi termino.
Kaip vairuotojams išvengti darbo ginčų?
Norint išvengti nesusipratimų ir galimų darbo ginčų, vairuotojams svarbu būti budriems nuo pat įdarbinimo pradžios. Specialistai pataria:
- atidžiai skaityti darbo sutarties sąlygas prieš ją pasirašant;
- iš darbdavio reikalauti darbo sutarties kopijos;
- pasitikrinti „Sodros“ sistemoje, ar darbdavys pranešė apie įdarbinimą;
- nepasirašyti dokumentų, kurių nesuprantate, kuriuose nenurodyta data, taip pat tuščių ar nevisiškai užpildytų dokumentų.
Šios paprastos, bet labai svarbios priemonės gali padėti išvengti sudėtingų teisinių ginčų ateityje.
Jei vis dėlto išvengti ginčo su darbdaviu nepavyko, svarbu žinoti, kad galite kreiptis į darbo ginčų komisiją. Tai – nemokamas ir greitas būdas apginti savo teises. Prašymus galima pateikti tiek lietuvių, tiek anglų ar rusų kalbomis, o nagrinėjimas vyksta ir nuotoliniu būdu. Daugiau informacijos rasite Valstybinės darbo inspekcijos svetainėje vdi.lrv.lt.
Valstybinės darbo inspekcijos konsultacijų telefonas: (+370 5) 213 9772
Patiko straipsnis? Užsiprenumeruokite mūsų naujienlaiškį ir gaukite svarbiausias dienos naujienas bei įdomiausius straipsnius kiekvieną darbo dieną 11 val. Tiesiai į Jūsų el. paštą!
citat0s pradžia: „Nekilnojamojo turto mokesčio pakeitimai [...] bus pateikti vėliau. [...]“, citatos pabaiga.
Šaltinis:
tv3 • lt/naujiena/verslas/mokesciu-pakeitimai-valdantieji-pasake-del-kokiu-mokesciu-galiausiai-sutare-n1412033?priority=3
Tad, "VNTM" bus, jei apsiribosite tik mitingu. - Rašau jau N-jį kartą: manau, kad tik boikotų pagalba galime sustabdyti šią beprotybę.
Dar kartą primenu:
SISTEMINIAI jau aptarė kaip po NT "mokesčio" įvedimo atiminės NEKILNOJAMĄ TURTĄ. Plačiau:
facebook • com/watch/?ref=saved&v=1362218048461725
Tad, apsispręskite: ar darote boikotus, ar pradžiai norite viską prarasti? Tik ką tuomet, nieko neturėdami, galėsite padaryti apart vergavimo "ponui" dėl duonos kasdieninės?
Aš boikotuoju: AKROPOLIUS, OZĄ, SENUKUS, kavines, restoranus, picerijas (išskyrus „GUSTUKO“), knygynus, pramogas, šventes ir visą kitą - ne pirmo būtinumo (neperku: kvepalų, saldainių, barankų ir t. t.), būtinus dalykus, kiek galiu, gaunu iš kaimo žmonių, internetu, LENKIJ0S, ANGLIJ0S, kai nėra tokių galimybių iš N0RF0S, LlDL0 - iki NT "mokestis" bus panaikintas apskritai.
#BoikotasNePirmoBūtinumoDalykųIkiBusPanaikintasNT“mokestis“Apskritai
'````````