Statistika kalba – socialinių tinklų vartotojai sensta ir migruoja
Dr. J. Zamauskė yra skaitmeninės rinkodaros agentūros „Media Partner“ socialinių medijų turinio valdymo skyriaus vadovė, daugiau nei 10 metų analizuojanti socialinių medijų veiklą ir auditorijos elgseną.
Tyrimų platformos „Statista“ 2023 m. pradžios duomenimis „Facebook“ vartotojai, kurių amžius nuo 13 iki 17 m., sudarė iki 5 proc. bendro visų vartotojų skaičiaus. Tai yra šiek tiek mažiau nei vartotojai, kuriems šiandien jau yra daugiau nei 65 m. Didžiąją dalį „Facebook“ auditorijos, beveik 50 proc., metų pradžioje sudarė 25-44 m. amžiaus vartotojai, iš kurių daugiausia 25-34 m. amžiaus žmonės. Dauguma jų dar buvo mažamečiai, kai „Facebook“ įkūrėjas, Markas Zuckerbergas, savo bendrabučio kambaryje „Harvarde“ paleido www.facebook.com.
To pačio laikotarpio duomenimis, 13-17 m. asmenys „Instagram“ sudarė beveik 10 proc. visų vartotojų, kai 65-erių ir vyresni – vos daugiau nei 2 proc. O beveik 40 proc. visos „Tik Tok“ auditorijos buvo jaunesni nei 24 m. amžiaus interneto vartotojai.
Rinkos tyrimų bendrovė „Emarketer“ prognozuoja, kad jaunesnių nei 25 metų amžiaus asmenų auditorija „Facebook” per 2023 m. trauksis dar labiau ir jau visai netrukus sudarys mažiau nei 15 proc.
Remiantis dar ekstremalesnėmis „Emarketer“ prielaidomis kelerių metų bėgyje „Facebook“ gali susitraukti iki kiek daugiau nei 2 mlrd. mėnesinių aktyvių vartotojų, o jo mažasis brolis „Instagram“ – iki 1,5 mlrd. Tačiau internetine sensacija laikomas „Tik Tok“ turėtų beveik tiek pat ūgtelėti. Ar drąsios prielaidos ir statistika, parodanti jauniausios auditorijos dalies mažėjimą, reiškia, jog „Facebook“ reikšmė verslų komunikacijoje taps mažesnė?
Nepaisant solidaus pėdsako interneto istorijoje – išbandymas laiku
Daugiau nei trečdalis visos pasaulio populiacijos į šį socialinį tinklą prisijungią kiekvieną mėnesį, 2 mlrd. iš jų – kasdien. Nepaisant to, šiandien „Facebook“ susiduria su keistu iššūkiu – po beveik dvidešimt sėkmingos veiklos metų socialinis tinklas įrodinėja savo aktualumą. „Vieta senukams“ nenorintis tapti kanalas aktyviai investuoja į naujoves, skirtas vėl pritraukti jaunąją auditoriją bei neprarasti verslo susidomėjimo.
Vienas iš pagrindinių ginklų konkurencinėje kovoje su kitais socialiniais tinklais – dirbtinis intelektas. Šiandien jis padeda platformai kovoti su internetinėmis patyčiomis ir dezinformacija, aptikdamas ir pašalindamas netinkamą turinį. Taip pat dirbtiniu intelektu paremtas „Facebook“ algoritmo veikimas. Socialinio tinklo vartotojams jų naujienų srautuose rodoma vis daugiau „Reels“ formato pranešimų, kartais rekomenduojamos ir jų interesus atitinkančios grupės ar turinio kūrėjai.
Visai neseniai „Facebook“ pranešė testuojantis žinučių siuntimo galimybę, neišeinant iš aplikacijos. Planuojama, jog artimoje ateityje vartotojai, tinkle radę aktualų, įdomų turinį, juo iš karto galės pasidalinti su šeima, draugais ar kolegomis, papildomai nenaudodami momentinių pranešimų siuntimo programėlės „Messenger“. Ieškoma būdų dar kartą patvirtinti „Facebook“ kaip paprastos, intuityvios, patogiam bendravimui su artimaisiais skirtos programėlės vardą.
Sena naujiena – socialinių tinklų auditorija sensta
Senstančio „Facebook“ įvaizdis formuojamas jau daugiau nei penkerius metus, tačiau verslas dar dvejoja dėl poreikio trauktis arba ieškoti kitų socialinių tinklų alternatyvų. Kaip paaiškinti šį fenomeną, ir ką su tuo daryti?
Vienas faktas neginčijamas – pirmieji socialinių tinklų vartotojai sensta, tačiau nenustoja jais naudotis. Socialinių medijų platformų vystytojai kuria naujas aplikacijas bei turinio kūrimo ar sklaidos galimybes, todėl interneto vartotojai turi iš ko rinktis. O auditorija elgiasi pagal savo amžių – renkasi jų amžiaus grupei aktualiausias alternatyvas.
Jaunesnė auditorija yra linkusi naudotis tais socialiniais tinklais, kuriais naudojasi jų bendraamžiai ir draugai. Juos traukia inovatyvūs ir interaktyvūs sprendimai, jaunesnioji interneto karta yra linkusi pirma išbandyti naujas platformas. Tuo tarpu vyresni vartotojai prioritetą skiria paprastumui, lengvam naudojimui ir ryšio su šeima palaikymui. Vyresnei auditorijai labiau rūpi privatumas, jie ilgiau dvejoja ir prieš išmėgindami dar vieną naują socialinį tinklą.
Svarbu suprasti, jog bendros tendencijos nebūtinai nusako individualius kiekvienos amžiaus grupės lūkesčius. Socialiniai tinklai nuolat vystosi, pirmieji kanalai, tokie kaip „Facebook“ tobulėja, kuriasi naujos platformos ir tendencijos. Amžiaus įtaka socialinių medijų pasirinkimui taip pat gali keistis, kaip ir auditorijos elgsena. Todėl norint pasirinkti teisingą socialinių medijų platformą verslo komunikacijai būtina nuolatinė auditorijos, pokyčių ir tendencijų analizė.
Justina Zamauskė yra skaitmeninės rinkodaros agentūros „Media Partner“ socialinių medijų skyriaus vadovė.