Pirmadienio rytą, apie 7.26 val,. Trakų rajone, Lentvaryje, Mokyklos ir Pakalnės gatvių sankryžoje, iš šalutinio kelio išvažiavęs elektrinis paspirtukas susidūrė su pagrindiniu keliu važiavusiu automobiliu „VW Passat“, vairuojamu 40 metų vyro.
Per šį eismo įvykį nukentėjo elektriniu paspirtuku važiavę du nepilnamečiai: 12 metų vairuotoja ir 8 metų keleivis. Abu jie buvo pristatyti į gydymo įstaigą, pranešė policija.
Tą pačią dieną, apie 11 val. Vilniuje, T. Narbuto gatvėje, prie žiedinės sankryžos, 32 metų vyro vairuojamas automobilis „Toyota Auris“ kliudė per pėsčiųjų perėją elektriniu paspirtuku važiavusią 15 metų paauglę. Ji nukentėjo ir buvo nuvežta į ligoninę.
Seime svarstytose Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisose numatoma, kad elektrinius paspirtukus vairuoti galėtų tik 16 metų sulaukę asmenys ir jais važinėti būti draudžiama pėsčiųjų takais. Už jas po svarstymo antradienį balsavo 93 parlamentarai, prieš buvo aštuoni, 19 susilaikė. Seimas dar vieną kartą turės balsuoti dėl jų priėmimo.
Vienas iš projektų iniciatorių parlamento vicepirmininkas Julius Sabatauskas sako, kad Lietuva yra vienas paskutinių Europos valstybių, nesureguliavusi mikrojudumo priemonių eismo.
Įstatymo projekte paspirtukai ir kitos elektrinės transporto priemonės vadinamos mikrojudumo priemonėmis. Be paspirtukų, tai yra elektra varomi riedžiai, riedlentės.
Siūloma nustatyti, kad jomis važiuojamąja kelio dalimi, dviračių juostomis, dviračių takais, kelkraščiu ar gyvenamojoje zonoje važiuoti būtų leidžiama ne jaunesniems kaip 16 metų asmenims, o išklausiusiems mokymo kursą – ne jaunesniems kaip 14 metų asmenims.
Taip pat važiuojamąja kelio dalimi keliaudamas mikrojudumo priemonės vairuotojas privalėtų dėvėti ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais arba turėti priekyje ir gale uždėtus veikiančius baltos ir raudonos spalvos žibintus.
Jaunesni kaip 18 metų elektrinių mikrojudumo priemonių vairuotojai, važiuodami keliu, privalėtų būti užsidėję ir užsisegę dviratininko, riedlentininko ar motociklininko šalmą. Vyresniems kaip 18 metų toks reikalavimas galiotų važiuojant važiuojamąja kelio dalimi.
Projekte numatyta, kad važiuojant dviračių taku, reikėtų vykti kuo arčiau šio tako dešiniojo krašto bei nekelti pavojaus pėstiesiems.
Pagal pataisas, mikrojudumo priemonių vairuotojams būtų draudžiama važiuoti važiuojamąja dalimi, jeigu įrengti dviračių takai, važiuoti automagistralėmis ir greitkeliais ar per perėjas bei pėsčiųjų takais, šaligatviais, jei jų dalis nėra pažymėta dviračių tako kelio ženklais, vežti keleivius, kirsti kelią tam nepritaikytose vietose.
Seimo nariai taip pat siūlo nustatyti administracinę atsakomybę taisykles pažeidžiantiems elektrinių mikrojudumo priemonių vairuotojams.
Pagal projektą, minėtų taisyklių nesilaikymas galėtų užtraukti baudą nuo 20 iki 40 eurų, vairavimas neblaiviam – nuo 80 iki 200 eurų.
Lietuvos kelių policijos tarnybos viršininkas Vytautas Grašys yra pažymėjęs, kad 2022-aisiais įvykiuose, susijusiuose su paspirtukais, buvo sužaloti 223 žmonės. Jis taip pat yra sakęs, jog praėjusiais metais 5 tūkst. dviratininkų bei paspirtukininkų sulaukė nuobaudų už vairavimą išgėrus.
Lietuvos transporto saugos administracijos 2021-aisiais užsakyta apklausa yra parodžiusi, kad pusė respondentų (iš 507) teigė mažiausiai kartą per savaitę važiuojantys elektriniu paspirtuku, o 17 proc. respondentų teigė labai dažnai arba dažnai atsiduriantys potencialiai pavojingoje situacijoje. Ketvirtadalis respondentų tvirtino nematantys reikalo dėvėti šalmą ar liemenę, penktadalis sakė, kad tai nepatogu.