„Džiugu, kad už papildomai skirtas tikslines lėšas iš Susisiekimo ministerijos rezervinio fondo darbai prie Trakų kapinių buvo atlikti laiku“, – spalio 31 dieną feisbuke rašė ministras.
Dieną prieš ministras Vyriausybės posėdyje pateikė nutarimą, kuriuo, be kitų rajonų ir miestų, Trakų rajono gatvėms tvarkyti papildomai skirta 304 tūkst. eurų – dešimtadalis visos sumos, perskirstytos savivaldybėms.
Savo įraše su sutvarkytų kapinių prieigų nuotraukomis ministras lenkų kalba taip pat pridūrė, kad netrukus bus išasfaltuotos ir Trakų rajono Serapiniškių ir Paluknės gyvenviečių gatvės. Po ministro įrašu komentaruose pasipylė prašymai lenkų kalba išasfaltuoti ir kitas rajono gatves.
Ministras ketvirtadienį BNS teigė šio savo įrašo socialiniame tinkle gerai neprisiminantis ir patikino, kad papildomos lėšos Trakų rajonui skirtos savivaldybės siūlymu.
„Padidinta pagal poreikį. (...) Čia Vyriausybės sprendimas“, – BNS sakė J. Narkevičius.
Jis taip pat tikino, kad tai nesusiję su jo apygarda, nes į Seimą jis buvo išrinktas pagal Lietuvos lenkų rinkimų akcijos-krikščioniškų šeimų sąjungos daugiamandatį sąrašą. Seimo rinkimuose J. Narkevičius kandidatavo vienmandatėje Trakų-Vievio apygardoje, tačiau pralaimėjo. Šiame rajone J. Narkevičius ir anksčiau dalyvaudavo rinkimuose, buvo išrinktas į parlamentą, Trakų rajono tarybą.
„Visiems projektams vienoda įtaka, žiūrėta pagal kriterijus ir pagal poreikį, ir kokios galimybės“, – apie savo įtaką pinigų dalyboms teigė ministras.
J. Narkevičius neatsakė, kodėl paviešino tik Trakų rajone rezervo lėšomis asfaltuojamus objektus, tačiau teigė, kad bus pagarsinta ir apie kitų savivaldybių objektus.
Netrukus po pokalbio su BNS žurnaliste ministro įrašas iš jo feisbuko paskyros dingo.
Su korupcija kovojančios nevyriausybinės organizacijos „Transparency International“ Lietuvos skyriaus vadovas Sergejus Muravjovas sako, kad šiuo atveju „daug kam galėtų susidaryti įspūdis, kad ministras kaip nors, kryptingai prisidėjo prie lėšų paskirstymo Trakų rajono keliams“.
„Nes, kitaip, kam girtis? Jei tai iš tikrųjų nutiko, tai yra problema. Jei tai tiesiog nesusipratimas, tokių nesusipratimų reikėtų vengti. Juolab, kad žinome, kad lėšos infrastruktūros projektams dažnai skiriamos nesant aiškiems ir pagrįstiems kriterijams, o žmonės, atsakingi už šiuos sprendimus, neskiria tinkamo dėmesio interesų konfliktams“, – BNS situaciją vertino su S. Muravjovas.
Keliams perskirstyta 3,3 mln. eurų
Visas kelių priežiūros ir plėtros programos rezervas siekia beveik 20 mln. eurų. Jie kasmet paskirstomi keturiems tikslams – skubiam vietinės reikšmės kelių taisymui dėl avarijos ar stichinės nelaimės, Vyriausybės programos prioritetams užtikrinant saugų eismą, kelių į darbo vietas kuriančias teritorijas asfaltavimui ir mėgėjų sodų keliams, jei prisideda ir pačios savivaldybės.
Dėl įvairių priežasčių, pavyzdžiui, vėluojančių ar neįvykusių viešųjų pirkimų, nepanaudotos rezervo lėšos metų pabaigoje būna perskirstomos. Šiemet perskirstyta rezervo lėšų suma siekė 3,3 mln eurų, iš jų 1,7 mln. eurų sudarė magistralinio kelio Vilnius-Utena rekonstrukcijai nepanaudotos lėšos, tam nusprendus skirti ES fondų lėšas.
Anot susisiekimo viceministro Vladislavo Kondratovičiaus, sprendžiant dėl nepanaudotų 3,3 mln. eurų perskirstymo buvo atsižvelgta į objektų svarbą bei savivaldybių prašymus. Paraiškas savivaldybės pateikė Automobilių kelių direkcijai (LAKD), o jas vertino ministerija.
LAKD duomenimis, paraiškas pateikė 27 savivaldybės. Tačiau BNS pateiktame paraiškų sąraše Trakų rajono savivaldybės prašymų nėra.
Kai kuriems projektams, pasak viceministro, padidinti finansavimą nuspręsta atsižvelgus į jų ryšį su kitais svarbiais projektais. Pavyzdžiui, 743 tūkst. eurų skirta už magistralinio kelio Vilnius–Kaunas juostos ribų esantiems jungiamiesiems keliams ties prekybos centru „Mega“ Kaune rekonstruoti.
Dar 300 tūkst. eurųi skirta viaduko per geležinkelį Mažeikiuose statybai ir jo prieigoms, 200 tūkst. eurų – Neringos Purvynės gatvei rekonstruoti, 240 tūkst. eurų – pėsčiųjų ir dviračių takui Šilutės miesto Klaipėdos gatvėje.
Beveik trečdalis perskirstytų lėšų – Vilniaus ir Trakų rajonams
Beveik trečdalis visos perskirstytos sumos – apie milijonas eurų – skirta Vilniaus ir Trakų rajonams, nurodant, kad dalis šių lėšų skiriamos saugaus eismo priemonėms vietinės reikšmės keliuose diegti gausiai tautinių mažumų gyvenamoje savivaldybėje.
Šiam tikslui anksčiau Vilniaus rajonui numatyta 392 tūkst. eurų suma prieš kelias savaites padidinta beveik dvigubai - iki 692 tūkst. eurų, Trakų rajonui – nuo 130 tūkst. eurų iki 278 tūkst. eurų.
Pasak viceministro V. Kondratovičiaus, dar praėjusios Algirdo Butkevičiaus Vyriausybės sprendimu gausiai tautinių mažumų gyvenamos savivaldybės gali gauti 10 proc. didesnį finansavimą nei kitos.
Paklaustas, ar dėl Vilniaus ir Trakų rajonams skirto papildomo finansavimo ši 10 proc. riba nebus viršyta, viceministras aiškino, kad „tai yra Vyriausybės sprendimas ir ji gali skirti daugiau nei 10 proc.“.
Dar 332 tūkst. eurų skirta Vilniaus rajono Avižienių seniūnijos Riešės kaimo Riešės gatvei, besijungiančiai su keliu Bendoriai–Riešė–Kalinas, rekonstruoti, 156 tūkst. eurų – Trakų rajono Paluknio kaimo Volfgangų gatvės kapitaliniam remontui.
Politinis lygmuo ir politinis sprendimas
Susisiekimo ministerijos parengtas nutarimo projektas dėl rezervo lėšų perskirstymo suderintas ir priimtas per kelias spalio pabaigos dienas. Vyriausybės posėdyje dėl jo diskusijų nekilo. Ši skuba aiškinta poreikiu iki metų pabaigos spėti panaudoti susikaupusį lėšų likutį ir atlikti darbus.
Klausiamas, pagal kokius kriterijus buvo atrenkami savivaldybių projektai papildomam finansavimui, J. Narkevičius pasiūlė kalbėtis su V. Kondratovičiumi.
Viceministras nurodė, kad į papildomas lėšas pretenduojančios savivaldybės savo paraiškas turi pateikti Automobilių kelių direkcijai, o Susisiekimo ministerija pagal projektų naudą ir svarbą nusprendžia, kurie iš jų verti papildomo finansavimo.
„Čia jau nėra konkrečios nustatytos tvarkos dėl to likučio, tai bendrai sužiūrima, kas, kur ir, aišku, pagal kriterijus – kad tai būtų naudingas projektas, pagal kitus Vyriausybės nutarimus, paskirstoma“, – BNS aiškino V. Kondratovičius.
Anot jo, skirstant kelių priežiūros rezervo lėšas balų vertinimo sistema netaikoma – „nėra reitingavimo ar konkretaus kriterijaus“.
„Rezervas dažniausiai skirstomas politiniu lygmeniu“, – pridūrė viceministras.
Paklaustas apie ministro J. Narkevičiaus paskyroje minėtus Trakų rajono projektus, V. Kondratovičius svarstė, jog „tai greičiausiai eina pagal tautinių mažumų eilutę“.