• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Šį savaitgalį, sausio 25 dieną, Lietuvoje buvo minimas pusiaužiemis, dar kitaip žinomas kaip šv. Pauliaus atsivertimo diena arba kirmėlinė. Ypatingos dienos metu lietuviai visuomet keliaudavo į gamtą,  stebėdavo orus, nes manyta, kad ši diena atskleis, kada sulauksime pavasario.

Šį savaitgalį, sausio 25 dieną, Lietuvoje buvo minimas pusiaužiemis, dar kitaip žinomas kaip šv. Pauliaus atsivertimo diena arba kirmėlinė. Ypatingos dienos metu lietuviai visuomet keliaudavo į gamtą,  stebėdavo orus, nes manyta, kad ši diena atskleis, kada sulauksime pavasario.

REKLAMA

Etnologas Libertas Klimka papasakojo, kokią svarbą ši diena turėdavo bažnyčiai, ką ji reikšdavo senovės lietuviams ir kokio pavasario šiemet bus galima tikėtis.

Šv. Pauliaus atsivertimo diena

Etnologas savo pasakojimą apie pusiaužiemio svarbą pradėjo nuo to, kokią vietą ši diena užėmė bažnyčioje. Pasak L. Klimkos, sausio 25 dieną minima šv. Pauliaus atsivertimo diena.

Pašnekovas pasakojo, kad jos metu aršus pagonių veikėjas Saulius atsivertė į krikščionybę, o ši diena parodė skirtybę tarp ankstesnio ir vėlesnio šv. Pauliaus gyvenimo.

REKLAMA
REKLAMA

„Bažnyčia šią dieną mini Sauliaus atsivertimą į krikščionybę, jis buvo aršus pagonių veikėjas, vėliau atsivertęs ir tapęs apaštalu. Čia buvo stebuklas.

REKLAMA

Toje istorijoje Saulius jojo į Damaską, nes ten turėjo kažkokių reikalų. Bejojant į Damaską įvyko stebuklas, staiga prasiskyrė debesys danguje, pasirodė Kristus.

Jis spindėjo dangiška šviesa, Saulius išsigando reginio, nukrito nuo arklio ir kai jis patyrė tokį regėjimą, įtikėjo Dievu, tapo krikščionimi, tapo vyskupu ir vėliau apaštalu“, – istorija pasidalijo etnologas.

Pasak L. Klimkos, ši legenda reikšminga tuo, kad tapo bažnyčios būdu savaip paaiškinti pusiaužiemio skirtybės dieną.

REKLAMA
REKLAMA

„Bažnyčia šitą savo legendą padarė, nes žmonės minėdavo dvi žiemos skirtybės puses. Manyta, kad žiema turi dvi puses: vieną, kurios metu diena trumpėja, antrą, kurios metu diena ilgėja, su viltimi laukiama šiluma.

Tokios skirtybės istorija pasakojama ir bažnytinėje istorijoje. Jos nuorodų galima rasti Vilniuje, šv. apaštalų Petro ir Povilo bažnyčioje, nes ten yra dekoras virš pagrindinio altoriaus.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Dekore pavaizduoti apaštalo Pauliaus gyvenimo epizodai. Centrinis – kritimas nuo žirgo, kada dangus prasiskiria ir tarp debesų matosi Kristaus spindesys“, – paminėjo etnologas.

Pusiaužiemio reikšmė senovės lietuviams

Vis tik, pasak L. Klimkos, pusiaužiemis būdavo labiau svarbus ne dėl savo liturginės, o pagoniškosios reikšmės. Etnologas pasakojo, kad senovės lietuviai šią dieną tikrindavo, ar pakaks derliaus, kad išgyventų antrąją žiemos pusę.

REKLAMA

Jis pasakojo, kad, visų pirma, būdavo tikrinama, ar pakaks pašaro gyvuliams, mat pusė jo jau turėdavo būti sunaudota per pirmąją žiemos dalį. Šeimininkės tuo tarpu tikrindavo rugių kiekį, būdavo žiūrima, ar jų pakaks išsikepti duonai.

„Na, o tam, kad būtų galima pusiaužiemį paversti įsimintinu, buvo sakoma, kad šią dieną meška verčiasi ant kito šono. Manyta, kad sunkioji metų pusė prakentėta, o tai simboliškai atžymima meškos apsivertimu“, – atskleidė L. Klimka.

REKLAMA

Vis tik, kadangi vėliau meškų populiacija Lietuvoje ėmė mažėti, senovės lietuvių išmintis apie meškos apsivertimą buvo pritaikyta barsukui.

Įdomu ir tai, kad senovės lietuviai stebėdavo barsuką ir jo pėdsakus sniege, mat buvo manoma, kad tai gali nurodyti, kokie orai laukia pavasarį.

„Sakoma, kad barsukas išeina pusiaužiemio dieną pasivaikščioti. Manyta, kad jeigu saulė šviečia, tada barsukas išsigąsta savo šešėlio, neina į mišką, gulasi ant to paties šono ir tada ant nugulėto šono ilgai negali miegoti. Tai rodydavo, kad pavasaris greitai ateis.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Saulė per pusiaužiemį – greitas pavasaris, o jeigu būna apsiniaukę, kaip šiemet, buvo ūkanota diena, tai tada barsukas pavaikšto, pavaikšto po mišką, lieka jo pėdučių, tada jis grįžta į savo olą, gulasi ant kito šono ir giliai bei ramiai užmiega. Tada pavasaris vėlyvas ir šaltas“, – paaiškino etnologas.

Koks pavasaris laukia?

Etnologas L. Klimka ir pats šiemet stebėjo orus pusiaužiemio dieną. Pasak jo, pagal šiuos buvo galima spręsti apie tai, kokia žiemos pabaiga ir koks pavasaris lauks.

REKLAMA

Įžvalgomis apie pavasarį pasidalijęs profesorius taip pat paminėjo, kad senolių išmintis ir orų stebėjimai šiemet rezonavo ir su meteorologų nuomone.

„Pusiaužiemio orai yra reikšmingi antrai pusei žiemos. Koks oras po pietų – tokia ir bus antroji žiemos pusė. Ypač esu užfiksavęs Dzūkijoje tokių pasakymų.

Antroji dienos pusė per pusiaužiemį kaip ir buvo šilta, bet be saulės, tad žiemos pabaiga bus šilta, bet nebus saulėta“, – įžvalgomis dalijosi L. Klimka.

REKLAMA

Taip pat pašnekovas atskleidė, kokio pavasario šiemet lietuviai gali tikėtis. Pasak jo, išgirdę tokias žinias apsidžiaugs tikrai ne visi:

„Šiemet neabejotinai sulauksime vėlyvo ir šalto pavasario. Meteorologai taip pat yra pastebėję, kad jeigu dalis metų būna šilta, kaip dabar žiema, tai gamta vėliau kompensuoja ir atsiunčia šaltį. Tada pavasaris būna šaltas ir šilumos laukimas užsitęsia. Galima tikėtis, kad teks ilgai tikros šilumos laukti.“

Supratau tik, kad reikia nuo arklio nukristi ant galvos ir tada eiti į bažnyčią melsti gero oro
Noriu tik paminėti tiems kurie pirmiausia skaito šitą komentarą. neskaitykite 80 proc teksto, nes antraštė ir tekstas neatitinka. pabaigos 7 sakiniai atsako viską.

Jūsų Tv3,
Nepamirskit kad jei paieskotumete lapkricio galo gruodzio pradzios straipsniu, tai ten buvo sakoma kad salciausia ziema si turejo buti per kazkiek tai metu, kad kaledos bus baltos ir t. T.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų