Pardavėjo patikimumo patikra
„Regitros“ duomenimis, vien per pirmąjį 2024 metų pusmetį Lietuvoje įregistruoti 77 tūkst. 748 naudoti lengvieji M1 klasės automobiliai, arba 7 proc. daugiau nei atitinkamu laikotarpiu pernai. Tad važinėtų mašinų poreikis rinkoje tik auga. Populiariausi šiemet – BMW, „Volkswagen“, „Audi“ ir „Volvo“ markių naudoti modeliai, todėl akivaizdu, kad lietuviai mieliau renkasi nenaujus aukštesnės klasės gamintojų kūrinius.
Tradiciškai aukštesnės klasės transporto priemonės pasižymi gausesne komforto bei saugumo įranga, taip pat galingesniais varikliais ir sudėtingesnėmis pavaromis. Nenuostabu, kad tokiuose automobiliuose gamintojai ir prieš dešimtmetį jau diegė sudėtingas technologijas, kurių priežiūrai ir diagnostikai reikia profesionalios technikos bei specifinių žinių.
Pavyzdžiui, šiuolaikiniai vidaus degimo varikliai neatsiejami nuo sudėtingų teršalų neutralizavimo sistemų, kurios apima jautrius įrenginius, kaip antai išmetamųjų dujų recirkuliacijos (angl. Exhaust gas recirculation, arba EGR) vožtuvą; su dyzelinėmis jėgainėmis naudojami kietųjų dalelių filtrai (angl. diesel particulate filter, arba DPF) ir katalizatoriai.
Šie komponentai dažnai genda dėl netinkamo naudojimo, jų remontas brangus, o prastą veikimą galima trumpam užmaskuoti. Detalės dėvisi, tad nemenkų papildomų išlaidų gali pareikalauti ir važiuoklės, stabdžių ar elektronika valdomų komponentų remontas. Dėl to žinovai ragina visuomet pradėti nuo pardavėjo patikimumo patikrinimo ir išsiaiškinti, kokia taikoma parduodamų automobilių patikros politika, ar suteikiamos garantijos.
„Prireikus atlikti šį veiksmą, pirmiausia stengiuosi žiūrėti į pardavėją: jeigu tai patikimas, žinomas naudotų automobilių pardavėjas, turbūt jo žodžiu pasikliauti galima labiau. Kai pats ieškojau savo pastarojo automobilio (tuomet jis buvo kelerių metų), tiesiog atėjau, pamačiau ir apsisprendžiau. Žinojau, kad yra visa priežiūros istorija ir ją galėjau pasitikrinti įgaliotajame to gamintojo servise – man to pakako“, – patirtimi dalijasi automobilių apžvalgininkas Justas Lengvinas.
Sužinoti automobilio istoriją
Jo teigimu, perkant iš nežinomo pardavėjo patartina bent jau apsilankyti autoservise, kuriame galima gauti atsakymus į rūpimus klausimus, kad vėliau netektų nagų graužti dėl brangios klaidos. Kiek kitas scenarijus dėliojamas įsigyjant naudotą automobilį iš įgaliotųjų pardavėjų. Tokioms įmonėms itin svarbi jų reputacija: sutepti gerą vardą gali ir menkos klaidos, todėl į jas pro pirštus žiūrėti nepriimtina.
Pavyzdžiui, tarp automobilių gerai žinomos bendrovės kaip „Moller Auto“ ar „Bravoauto“ pačios patikrina visus parduodamus automobilius ir klientams pateikia detalias ataskaitas apie jų būklę. Įprastai, čia parduodami automobiliai buvo įsigyti nauji oficialiose atstovybėse ir prižiūrėti tik įgaliotuosiuose priežiūros centruose, todėl jų istorija puikiai žinoma. Pirkėjams tai yra išties aktualu, nes stropiai pagal gamintojo standartus eksploatuotas ir prižiūrėtas automobilis, tikėtina, bus ilgaamžiškesnis ir patikimai tarnaus ne vienerius metus.
„Istoriją sužinoti svarbu, tai suteikia pasitikėjimo. Kartais net didelė rida gali būti ne tokia baisi žinant, kad transporto priemonė buvo tinkamai prižiūrima. Vėlgi, aš pats, pirkdamas mašiną, turėjau visą jos istoriją ir žinojau, kur gyveno ir ką dirbo buvęs savininkas, – tai buvo jo darbinis automobilis. Taigi, žinojau, jog daugiausia važinėjo greitkeliais, ir tai buvo svarbus veiksnys renkantis. Šiuo atveju tai reiškė, kad nors rida ir didelė, didžioji jos dalis buvo susukta be didelio streso automobiliui“, – paaiškina J. Lengvinas.
Anot žurnalisto, galima pasirūpinti ir nepriklausomų įmonių suteikiamomis automobilių ataskaitomis ir palyginti jas su oficialiais priežiūros servisų įrašais. Tuomet dominančios transporto priemonės istorija bus dar patikimesnė.
Garantijos trukmė
Dar vienas svarbus ir lietuviams dar gal kiek neįprastas akcentas – nenaujai transporto priemonei suteikiama garantija. Iš gamyklos ką tik išriedėjusiems automobiliams įprastai suteikiama gamintojo garantija. Tačiau, pasibaigus jos galiojimui, naudotiems modeliams savo garantijas gali taikyti ir pardavėjai. Ilga garantija rodo, kad pardavėjai yra užtikrinti dėl parduodamų transporto priemonių, – net ir atsitikus nenumatytiems dalykams, prisiims visus rūpesčius.
„Garantija tikrai svarbi: kuo ilgesnė, tuo geriau, bet svarbu skaityti ir jos sąlygas. Man perkant savo automobilį, jei gerai pamenu, mėnesio laiko garantija leido visiškai nesukti galvos dėl to, ar nesu apgautas. Per tą mėnesį ar kelis galima susukti kelis tūkstančius kilometrų, o po kelių tūkstančių, pasibaigus garantijai ir sugedus automobiliui, sakyti, kad defektas buvo užslėptas, matyt, būtų nesąžininga“, – savo patirtimi dalijasi J. Lengvinas.
Nuo kelių savaičių iki kelių mėnesių garantijas teikia įvairūs nepriklausomi pardavėjai: „Longo LT“, „Gelgotos transportas“ ar „Viladus“, tačiau ieškantiems geresnių garantijos sąlygų reikėtų kreiptis į įgaliotosius atstovus, kaip „Bravo Auto“, kurie siūlo iki 12 mėnesių garantiją naudotam automobiliui ir 21 dienos grąžinimo garantiją, jeigu įsigytas modelis netenkintų.
Anot pašnekovo, suteikiamos garantijos taip pat rodo, jog pardavėjas pats rūpinasi savo prekių kokybe, – akivaizdu, kad remontuoti parduotus automobilius yra nuostolinga, tad pardavėjas suinteresuotas, kad tokių būtų kuo mažiau. Todėl ilgalaikius įsipareigojimus drąsiai suteikti gali tik kruopščiai parduodamus automobilius atrenkančios įmonės.