Per pastaruosius dvejus metus „Lietuvos metų motociklas“ tapo platforma, kurioje profesionalai įvertina tai, kas svarbu – technologijas, saugumą, dizainą ir, žinoma, gryną važiavimo malonumą.
Konkurso komisiją sudarys ne tik automobilių žurnalistai, bet ir keliautojai, profesionalūs sportininkai bei visuomenėje žinomi žmonės – visi tie, kuriems motociklas yra kur kas daugiau nei transporto priemonė. Jie išbandys naujausius modelius, vertins įvairius aspektus. Tačiau vis tai vėliau. Šį kartą norime pristatyti „Lietuvos metų motociklo“ konkurso komisijos narį – Marių Eidukonį.
Kokia buvo jūsų pirmoji pažintis su motociklais?
– Pirmoji pažintis su motociklu nutiko kaime. Kai iš gretimo kaimo pas mus atvažiuodavo močiutės brolis ir leisdavo pasėdėti bei pasukioti gazą ant savo „Iž Planeta 5“. Vėliau sekė kelionės į bulvių ir rugių laukus su panašiu kaimyno Ižu, sėdint „liulkoj“.
Kaip keitėsi jūsų požiūris į motociklus bėgant laikui? Ar šiandien jį vertinate kitaip nei anksčiau? Kaip manote, ką motociklas šiandien reiškia šiuolaikiniam žmogui – transporto priemonę, laisvės simbolį ar gyvenimo būdą?
– Požiūris į motociklus labai susijęs su gyvenimo etapu, kuriame yra motociklo vairuotojas. Jeigu turi motociklą ir neturi vaikų – tai puiki transporto priemonė judėti mieste, keliauti Lietuvoje ar po kitas šalis, išvažiuoti pasukti sportiškesnių ratų kokiame nors kartodrome ar trasoje. Tačiau jeigu turi vaiką ar vaikų – motociklininko gyvenimas komplikuojasi. Lietuvoje galiojančios KET neleidžia motociklu vežti vaikų iki tam tikro amžiaus, o ir iš principo motociklas yra dvivietis. Tad šeimos vyrams ar moterims ši transporto priemonė tampa laisvalaikiu, pramoga ir panašiai.
Apskritai, stebint tendencijas – miestų „žalėjimą“, t. y. ekologiško kurso laikymąsi, – miestų gatvėse motociklus gali nukonkuruoti galingesni elektriniai dviračiai vien todėl, kad jų eksploatacija pigesnė: gali laikyti rūsyje, sandėliuke, laiptinėje. Skirtingai nei motociklą, kuriam reikia garažo arba bent jau vietos požeminiame parkinge. Juokaudamas galėčiau pasakyti – pažiūrėkit, kokia transporto priemone jums atveža užsakytą maistą kurjeris. 90 proc. atvejų – tai elektrinis dviratis. Tad tai – rimtas konkurentas motociklizmui.
Tą patį iliustruoja ir didžiausia dviratėms transporto priemonėms skirta paroda EICMA. Jau eilę metų matom, kad kiekvienas motociklų gamintojas savo gamoje turi pasiūlyti ir elektrinius dviračius.
Ar motociklas dabar laisvės simbolis? Ne. Laisvės simbolis dabar – tai galimybė nusipirkti lėktuvo bilietą ir savaitgalio pietų bei vakarienės nuskristi į kitą Europos galą, o ne tą patį atstumą įveikti keliolika ar keliasdešimt valandų važiuojant motociklu.
Ar tai gyvenimo būdas? Ne. Tai – aistra, hobis, gal meilė, bet ne gyvenimo būdas.
Kaip apibūdintumėte Lietuvos motociklų kultūrą šiandien? Kuo ji išsiskiria, ar dar turi kur augti?
–Ieškodami atsakymo į šitą klausimą, pirmiausia turėtume atskirti kai kuriuos dalykus – motociklų klubų kultūrą ar tradiciją ir apskritai motociklizmo kultūrą.
Kadangi nepriklausau nė vienam motociklininkų klubui, apie klubinę kultūrą nekalbėsiu – ar ten narių daugėja, ar nedaugėja, kas vienija klubų narius – ar motociklų markės, ar vertybės, ar dar bala žino kas.
Pavienių motociklistų kultūra Lietuvoje? Na, mes dar kultūringi – jei nepamirštam, tai važiuodami kelyje vienas kitą pasisveikinam kilstelėdami ranką arba bent jau atitraukdami šiek tiek nuo kairės rankenos.
Ar Lietuvos motociklizmo kultūra kažkuo ypatinga, pavyzdžiui, lyginant su Vokietijos, Prancūzijos ar dar kažkur? Nežinau. Reikėtų atlikti tyrimą, kad galėtume svaidytis išvadomis apie tai.
Mes turim žmones, kurie važinėja motociklais, susiranda vieną kitą panašų į save draugą ir atvažiuoja į tuos motociklizmo renginius, kurie vyksta Lietuvoje. Ar renginiai – motociklizmo kultūra, ar tiesiog verslo šaka/modelis – galim atsakyt kiekvienas. Ar jie didina motociklininkų būrį? Abejoju, nes į renginius atvažiuoja tie, katrie jau ir taip motociklą turi.
Ar Lietuvoje motociklizmas gali dar augti? Hm... gali augti, o gali ir neaugti. Laukėm didelio bumo, kai buvo leista su B kategorija vairuoti 125 kub. cm motociklus. Jų padaugėjo. Netrukus bus penkeri metai nuo šito įstatymo priėmimo. Jei jie pereis į A kategoriją – galėsim sakyti, kad tai buvo puiki skatinimo priemonė. Bet skaičius, trokštančių važinėti su 125, tolygiai trauksis, nes tie, kas degė noru, jau išsilaikė, o nauji dar neužsidegė.
Kokie vairavimo įpročiai ar požiūris į motociklininkus, jūsų nuomone, Lietuvoje dar turėtų keistis?
– Mane apskritai erzina unifikuojantis požiūris. Iki birželio nuolat girdime frazes: „Vėl motociklininkai sugrįžo į gatves, vėl landžios tarp eilių, vėl gąsdins plyšaujančiais dusliakais“ ir panašiai. Ar šiuose žodžiuose yra tiesos? Taip, yra. Ar važinėjančius motociklais toks požiūris erzina? Taip, erzina. Ar mes dėl to ką nors pakeičiam savo elgesy? Kažkas – taip, kažkas – ne.
Ar motociklininkai kritikuojantiems gali mestelti atgal: „Tai jūs mus užspaudžiat prie kelkraščio, aplaistot langų plovimo skysčiu, atidaro dureles neapsižvalgę, apsisukat nerodydami posūkio signalo ir t. t.“? Taip, gali. Ką tai sako?
Pagrindinė taisyklė kiekvienam, važiuojančiam bet kuo kelyje – negalvok tik apie save, esi ne vienas eisme. Nors ir sėdim vieni – automobiliuose, motocikluose, minam dviračius ar einam pėsti – visi dalyvaujam eisme, kuris vyksta pagal tam tikras rašytas ar nerašytas taisykles ar žinomus susitarimus. Esam socialiniame kontakte. Tad kiekvienoj geležy matykim ir žmogų.
Ar turite mėgstamą motociklų markę ar konkretų modelį, kuris jums asmeniškai yra išskirtinis? Kodėl būtent jis?
– Kad ant manęs nesupyktų tas, su kuriuo dabar važinėju, turiu pradėti nuo jo – 1997 „BMW K1100 LT“ – „skraidanti plyta su radija ir kasetniku“. Kodėl jis? Na, nes man tas kvadratinis dizainas, statūs kampai, nenugludintos linijos – kažką savyje turi.
Kontekstui galiu pasakyti, kad man gražiausios mašinos yra „Saab 900“ (1979–1993) ir „Citroën XM“.
Bet apie motociklus. Ir dar vienas išskirtinis egzempliorius – taip pat BMW. Tas, katruo James‘as Bond‘as važinėjo – „BMW R1200C“. Pažiūrėkit – gražus. Seksualus. Arba ne...
Jeigu savo charakterį turėtumėte palyginti su motociklu – koks jis būtų?
– Čia jau motociklų astrologija prasideda. Ar šuo panašus į savo šeimininką? Ar panašus jūsų ir jūsų motociklo charakteris? Nei vienu, nei kitu žmona nesiskundžia.
Kaip manote, kokios tendencijos šiuo metu labiausiai keičia motociklų pasaulį? Ar tai – technologijos, dizainas, ekologija?
– Ekologija keičia visų gyvenimą. O jeigu ne gyvenimą, tai požiūrį į tam tikrus dalykus – žinoma, jei matai toliau savo nosies. Jei ne – tai nesikeičia niekas.
Technologijos vienareikšmiškai gerina motociklininkų saugumą kelyje. O tai labai svarbu – padeda išvengti pačių žioplų klaidų ir bando apsaugoti nuo kitų.
Kaip jūsų profesinė patirtis prisideda prie šio konkurso vertinimo? Ką galite įžvelgti ar įvertinti kitaip nei kiti?
– Galim grįžti prie mano atsakymo apie tai, kokiu motociklu aš dabar pats važinėju ir koks man yra išskirtinis. Tai paaiškina netradicinį požiūrį (gal). O kai atsiranda išsišokėlių – visad įdomiau gyvent.
Ko tikitės iš šių metų konkurso? Koks motociklas, jūsų nuomone, būtų vertas „Metų motociklo“ vardo?
– Šiaip, jei atvirai – tikiuosi skaniai pavalgyti „Burger street“, kaip ir pernai. O jei ne apie maistą, o apie mocus – labai tikiuosi technikos įvairumo, nes „Adventure“ užkniso juodai.
Koks motociklas būtų vertas „Metų motociklo“ vardo? Pirmus du metus Metų motociklais tapo „Adventure“... jeigu šiemet bus ne „Adventure“, tai jau bus pasiekimas, nes – grįžkim 25 žodžiais atgal...
Konkursas „Lietuvos metų motociklas“ – prasidėjo
Konkursas „Lietuvos metų motociklas“ – nuo 2023 metų Lietuvos žurnalistų autoklubo organizuojamas projektas. Šalyje surengti rinkimai parodė, kad Lietuvoje iš tiesų trūko tokio formato projekto, mat jis sulaukė didžiulio susidomėjimo tiek iš motociklų gamintojų atstovų, tiek iš motociklininkų bendruomenės, o prie konkurso atidarymo šventės vartų nusidriekė netgi spūstys.
Balandžio 29-ą skelbiamas „Lietuvos metų motociklo 2025“ rinkimų startas, o kartu visi „plieninių žirgų“ gerbėjai kviečiami ne tik stebėti, kam profesionalų komisija skirs aukščiausius įvertinimus, tačiau ir patiems prisidėti prie rinkimų.
Kaip ir praėjusiais metais, motociklininkai ir motociklams prijaučiantys bus kviečiami tv3.lt portale atiduoti savo balsą labiausiai patinkančiam modeliui ir taip išrinkti vienintelį, kuris labiausiai nusipelnė „Tautos motociklo 2025“ vardo.