Kainos tėvynėje jau susivienodino su visos likusios Europos. O kai kurie produktai mūsų šalyje yra net brangesni nei ten, kur leidžiasi saulė. Todėl naivu galvoti, kad automobilis – išskirtinė prekė, kuri Lietuvoje nebrango.
Stebuklų nebūna
O tiesa – labai paprasta. Geras daiktas kainuoja brangiau, o prastas – pigiau. Už nedidelę kainą skelbimų portale parduodami automobiliai neretai turi paslėptų defektų, kurie ir daro didžiausią įtaką kainai.
„Automobilio kaina daug labiau priklauso ne nuo šalies, kurioje ji parduodama, o nuo būklės arba įrangos. Santykinai atviroje Europos Sąjungos rinkoje naudotų automobilių kainos iš esmės turėtų būti panašios – neturėtų skirtis didele dalimi vos kirtus sieną“, – sako automobilių istorijos patikros portalo „carVertical“ komunikacijos vadovas Matas Buzelis.
Turbūt ne vienas, kuriam teko ieškoti naudotos transporto priemonės, yra susidūręs su situacija, kai apžiūrėjus už mažą kainą parduodamą automobilį ir paprašius jį pristatyti į servisą, pardavėjas atsisako tai padaryti, motyvuodamas, jog tai – „geras automobilis ir nėra reikalo jo niekur varyti“. Dar kartais prideda ką nors tokio, kaip „pas mus po 30 000 eurų perka nepasitikrinę, o tu čia mašiną už 5 000 eurų nori tikrinti“.
Tai – labai aiški indikacija apie paslėptas problemas. O aukštą kainą tarp konkurentų išlaikančio modelio pardavėjas dažniausiai nedvejodamas sutiks jį patikrinti servise. Jei automobilis tvarkingas – nėra reikalo kažko slėpti.
„Čia turbūt dažnas fenomenas Lietuvoje, kai parduodamas, atrodo, labai tvarkingas iš Vokietijos atvežtas automobilis, tačiau jo kaina Lietuvoje yra tokia viliojanti, kad pirkėjams automatiškai kyla klausimų. Kodėl iš Vokietijos atkeliavęs modelis pateikiamas kaip geras, o parduodamas už mažesnę kainą nei Vokietijoje?“, – retoriškai klausia M. Buzelis.
Saugaus pirkimo elementai
Automobilius be paslėptų defektų daugiausia pardavinėja įmonės, o ne fiziniai asmenys. Automobilių prekybos vietose naujų savininkų laukiančios transporto priemonės dažniausiai turi dokumentuotą techninės priežiūros istoriją, o servisas, kuriame galima patikrinti naująjį pirkinį, neretai būna tose pačiose patalpose. Žinoma, už automobilį dar yra sąžiningai mokami mokesčiai ir rodoma visa pirkimo suma.
Šie elementai – sudedamoji aukštos rinkos kainos dalis, kita vertus – nusipirkus automobilį su paslėptu defektu tie patys elementai užtikrina ramybę ir galimybę transporto priemonę grąžinti.
Būtent pirkimą iš nepriekaištingą reputaciją turinčios įmonės rekomenduoja ir daug patirties su naudotų automobilių paslėptais defektais turintis „carVertical“ komunikacijos vadovas.
„Proceso neišmanantiems žmonėms visada siūlau pirkti mašiną iš gerą reputaciją turinčio pardavėjo. Tokiu atveju paprastai pirkimo patirtis būna geresnė. Profesionalai jaučia didesnę atsakomybę už parduodamą prekę nei privatūs pardavėjai, todėl didelė tikimybė įsigyti gerą automobilį. Perkant iš privataus pardavėjo, dalyvaujama savotiškoje loterijoje“, – tvirtina M. Buzelis.
Kokius pardavėjus rinktis?
Naudotas transporto priemones parduodančių įmonių atsiranda vis daugiau. Tačiau ar galima jomis visomis drąsiai pasitikėti? M. Buzelis teigia, kad vienas saugiausių pasirinkimų rinkoje – oficialūs prekių ženklų atstovai.
„Dažniausiai jie transporto priemones parduoda brangiau, tačiau būtent skaidresnis procesas, suteikiamos simbolinės garantijos ir techninė priežiūra išaugina mašinos kainą. Ir jokiu būdu nepatarčiau pirkti automobilio iš žmogaus, kuris šaltai bendrauja, kelia įtarimų ir sudaro tokį įspūdį, lyg pirkėjas jam būtų kažką skolingas“, – paaiškina specialistas.
Privalumai vienoje vietoje
Tad kokios tos pagrindinės naudos, kurias gauna pirkėjas, transporto priemonę rinkdamasis iš naudotų automobilių salono? Augustina Černiauskaitė, naudotų automobilių pardavimo prekių ženklo „Bravoauto“ vadovė, pradeda nuo reputacijos: „Žinoma įmonė atsakingai rūpinasi savo reputacija, todėl itin kruopščiai atrenka ir patikrina parduodamus automobilius. Skirtumas išryškėja nuo pat pirmųjų žingsnių renkantis automobilį ir vėliau jį eksploatuojant.“
Paprastai naudotos transporto priemonės pirkėjas iš įmonės gauna 2–6 mėnesių trukmės garantiją su galimybe automobilį grąžinti per pirmas 3 savaites. Tai – adekvatus laikotarpis transporto priemonei išbandyti. Kai kurie pardavėjai taiko dar ilgesnį garantinį įsipareigojimą. Pavyzdžiui, „Bravoauto“ parduodamiems modeliams suteikia iki 12 mėn. arba 20 tūkst. km. garantiją.
Antra, pirkėjui pateikiama visa automobilio eksploatavimo bei serviso istorija. Nereikia pamiršti ir dokumentų tvarkymo subtilybių.
„Vienoje vietoje sutvarkomi automobilio registracijos, finansavimo bei draudimo dokumentai. Taip pat pasiūlomos lizingavimo sąlygos, kurių negalėtų pasiūlyti joks privatus pardavėjas“, – įmonės išskirtinumus vardija A. Černiauskaitė.
Ir čia, anot „Bravoauto“ vadovės, svarbiausios yra palūkanos. Pavyzdžiui, šiuo metu naudotiems automobiliams yra siūloma vos 1,5 proc. siekianti metinė palūkanų norma. Tai – net mažesnės palūkanos nei tos, kurios buvo siūlomos prieš pandemiją, per automobilių pirkimo bumą.
Svarbu išbandyti
Vienas iš svarbiausių momentų renkantis automobilį – jo išbandymas. Su privačiu pardavėju, jei tai malonus žmogus, dažniausiai pavyks apsukti ratą aplink miestą, pabendrauti ir aptarti transporto priemonę. Renkantis mašiną iš salono, galima susitarti, kad pasiimtumėte ją dienai ar pusdieniui. Tokiu atveju kelionės metu galėsite tartis su savo antrąja puse, jūsų vaikai išmėgins galines sėdynes, o augintiniai – bagažinę. Taip bus lengviau įsitikinti, kad išbandoma transporto priemonė atitinka jūsų gyvenimo būdą ir poreikius.
Ne vienus metus rinkoje dirbanti ir akylai savo reputaciją sauganti pardavimo įmonė visuomet stengsis ne tik suteikti kuo kokybiškesnę paslaugą, bet ir kuo maloniau aptarnauti į saloną užsukančius žmones. Nepaisant to, pirks klientas konkretų automobilį ar ne.
„Sąžiningas pardavėjas visuomet stengiasi kuo geriau aptarnauti pirkėjus dėl to, kad taip gali užsitarnauti puikią reputaciją ir tikėtis, jog šie sugrįš“, – paaiškina M. Buzelis.
Ką pasirinkti – pigesnį automobilį, tačiau nežinant, kokie iššūkiai laukia ateityje, ar brangesnį, bet su aiškia istorija? Fizinį pardavėją ar įmonę? Spręsti, ko gero, kiekvienam atskirai. Tačiau svarbu nepamiršti, kad kiekvieną naudotą transporto priemonę yra būtina patikrinti servise. Kitu atveju, neatlikus patikros, sutaupyti 100 eurų gali lemti 1000 eurų išlaidų. Ar netgi daugiau.